Onderzoeksplaatsen voor kunstenaars
Nieuws | de redactie
22 oktober 2007 | Op 10 en 11 oktober 2007 vond in Felix Meritis te Amsterdam de tweedaagse conferentie plaats over de inrichting van de derde cyclus in het hoger kunstonderwijs in Nederland, onder de titel: ‘Artistiek onderzoek na Bologna’. Het oogmerk van de conferentie – georganiseerd door het Landelijk Overleg Kunstlectoren – was om te verkennen of, en zo ja hoe, een derde cyclus in het hoger kunstonderwijs in Nederland ingericht kan worden. Dit is gebeurd in vergelijking tot wat in de ons omringende buitenlanden (Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland, Zwitserland, België) reeds aan voorzieningen bestaat.
Het kunstonderwijs in Nederland aan theater- en filmscholen, conservatoria, academies voor beeldende kunst en architectuur kent twee cycli: de bachelor- en de masteropleiding. Er is na de masteropleiding – op een enkele uitzondering na - geen ‘derde cyclus’ in het kunstonderwijs; niet in het hbo, niet aan de universiteiten; er is ook geen pendant van het kunstonderwijs aan de univ
Het kunstonderwijs in Nederland aan theater- en filmscholen, conservatoria, academies voor beeldende kunst en architectuur kent twee cycli: de bachelor- en de masteropleiding. Er is na de masteropleiding – op een enkele uitzondering na - geen ‘derde cyclus’ in het kunstonderwijs; niet in het hbo, niet aan de universiteiten; er is ook geen pendant van het kunstonderwijs aan de univ
Kunstgeschiedenis, musicologie en theaterwetenschappen gaan weliswaar over de kunsten, maar zijn nie
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Meest Gelezen
“PVV met hun rancune is weg, waarom blijven bezuinigingen op onderwijs dan staan?”
‘Universiteiten maken zelf van het Engels iets elitairs’
Terwijl wetenschappelijk publicatielandschap wereldwijd verandert, kiest Nederland status quo
‘De Oudheidkunde vernieuwt zich’
“Niet uitspreken voor academische vrijheid maakt medeplichtig aan aanvallen erop”
