Succesfactoren bij fusies

Nieuws | de redactie
21 januari 2008 | Werknemers zijn de beslissende factor bij het slagen of falen van een fusie. Een ondermijning van de identiteit van werknemers en hun identificatie met de nieuwe organisatie na een fusie kan leiden tot negatieve effecten. Voorbeelden hiervan zijn hogere ontslagcijfers, verminderde prestaties en polarisatie tussen de werknemers van de twee fusiepartners. Dat stelt Jantine van Netten, studente Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, in haar scriptie Een sociaal perspectief op fusies en overnames: de invloed van een fusie op de identiteit van werknemers .

Meer dan de helft van alle fusies en overnames faalt en financiële factoren zijn zeker niet de enige oorzaak. De crux zit vaak bij de medewerkers en hun beleving van de fusie. Een baan maakt namelijk een belangrijk deel uit van het zelfbeeld van mensen. Een fusie kan volgens Van Netten een bedreiging vormen voor de identiteit van werknemers en de eigenschappen die zij aan zichzelf toekennen. De nieuwe fusieorganisatie kan bijvoorbeeld andere regels, andere omgangsvormen of een andere sfeer hebben dan de oude organisatie. Wanneer dit het geval is, treedt een verminderde identificatie op met de organisatie. Immers, de identiteit van de werknemers is nu ineens verschillend van de identiteit van de post -fusie organisatie.

[met dank aan Socialeinnovatie.nu]


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK