Succesfactoren bij fusies
Meer dan de helft van alle fusies en overnames faalt en financiële factoren zijn zeker niet de enige oorzaak. De crux zit vaak bij de medewerkers en hun beleving van de fusie. Een baan maakt namelijk een belangrijk deel uit van het zelfbeeld van mensen. Een fusie kan volgens Van Netten een bedreiging vormen voor de identiteit van werknemers en de eigenschappen die zij aan zichzelf toekennen. De nieuwe fusieorganisatie kan bijvoorbeeld andere regels, andere omgangsvormen of een andere sfeer hebben dan de oude organisatie. Wanneer dit het geval is, treedt een verminderde identificatie op met de organisatie. Immers, de identiteit van de werknemers is nu ineens verschillend van de identiteit van de post -fusie organisatie.
[met dank aan Socialeinnovatie.nu]
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
