Creatieve industrie: een balans

Nieuws | de redactie
7 februari 2008 |

Het concept ‘creatieve industrie’ werd in 1997 gelanceerd door de regering-Blair om gedeïndustrialiseerde stadswijken te revitaliseren. Na publicatie van Richard Florida The Rise of the Creative Class in 2002, kreeg creatieve industrieën wereldwijd veel aandacht. In een publicatie onder redactie van Geert Lovink (HvA/UvA) en Ned Rossiter zijn de eerste kritische beschouwingen vanuit de wetenschap over deze nieuwe tak van industrie bij elkaar gebracht.

Wat is de verscheidenheid binnen de creatieve industrie? Hoe verschilt dat per plaats en land? Wat is de impact van regels over intellectuele eigendommen, en zijn creatieve bedrijven wel winstgevend te krijgen? In de MyCreativity Reader vindt u wetenschappelijk onderzoek en artikelen waarin mythes op dit gebied worden blootgelegd. De bundel komt voort uit het congres MyCreativity Convention on International Creative Industries, dat in 2006 in Amsterdam werd gehouden.




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK