Impuls voor Britse creatieve industrie
Dat gaat naar acht ambities: creatief onderwijs voor alle kinderen, talent omzetten in banen, ondersteuning van onderzoek en innovatie, helpen van creatieve bedrijven om te groeien en financiering aan te boren, koesteren en beschermen van intellectueel eigendom, ondersteunen van creatieve clusters, Groot-Brittannië promoten als ‘world’s creative hub’ en ten slotte, de beleidsstrategie up-to-date houden. Concreet gaat het om activiteiten als 5.000 praktijkopleidingsplaatsen in de creatieve industrie, 10 miljoen pond voor samenwerkingsprojecten rond R&D in de creatieve industrie, aanpassingen in wetgeving en een jaarlijkse World Creative Business Conference in Londen. Dit zou ‘het Davos voor de creatieve industrie’ moeten gaan worden.
Hoe belangrijk de creatieve sector voor de Britse welvaart is geworden, laten de cijfers uit het plan zien: “The Creative Industries accounted for £60 billion, or 7.3per cent of Gross Value Added (GVA) in 2005. The Creative Industries grew by an average of 6% per annum between 1997 and 2005, which is twice as fast as the rest of the economy.
In 2006, creative employment totalled 1.9 million jobs. This comprised just over 1.1 million jobs in the Creative Industries and almost 800,000 further creative jobs within businesses outside these industries. Total creative employment increased from 1.6m in 1997 to 1.9m in 2006, an average growth rate of 2% per annum, compared to 1% for the whole of the economy over this period. Exports of services by the Creative Industries totalled £14.6 billion in 2005, which equates to 4.5% of all goods and services exported.”
U leest het document van de regering-Brown hier .
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
