Serious Game Design

Nieuws | de redactie
22 juli 2008 |

Serious Gaming beperkt zich niet alleen tot de inzet van informatie- en communicatie technologie (IC) in cultuur, entertainment, onderwijs etc. Ook de ontwikkeling van persoonlijke competenties in de woon of werkomgeving, spelenderwijs leren (play) behoren tot het domein.

Gaming speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. Games zullen niet alleen beperkt zijn tot spel consoles, mobiele telefoons en/of computers maar doordringen in intelligente thuis of werkomgevingen gebaseerd op context awareness en sociale intelligentie en geïmplementeerd in embodied objects of kleding (wearables). De stap naar ambient gaming en lifestyle technologie die de gebruiker omringt ligt  voor de hand.  De nadruk van het lectoraat zal liggen op:

– Multidisciplinair spelen en leren.
– Informeel karakter.  Het naadloos aansluiten en geintegreerd zijn in het dagelijks leef patroon van de gebruiker.
– Het ontwikkelen van pedagogische methodieken.
– Het gebruiken van de nieuwe media zoals immersive environments en geavanceerde narrative structuren (o.a) om betere en langere aandacht te genereren.
– Visualisatie en simulatie om interactief onderzoek te plegen.

Het lectoraat richt zich op de creatieve industrie en zal een katalyserende functie vervullen in de samenwerking en kennisuitwisseling met:

Universiteiten in Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Met name het Center for Advanced Gaming and Simulation (AGS) en het UPGEAR Platform. Hogescholen in Nederland, met name die waar verwante lectoraten zijn ingesteld (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, maar  ook instituten als Design Academy zijn van groot belang). Bestaande internationale contacten: we denken vooral aan de leden van de Digital Games Research Association en de International Game Developers Association. Intermediaire kennisorganisaties als de Creative Conversion Factory, gemeente Eindhoven, Eindhoven Brainport, United Brains, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), Industriebank LIOF en Syntens.

Over de lector
Dr. Ben Schouten
(1953, Amsterdam) studeerde af aan de Rietveldacademie en werkte daarna als beeldend kunstenaar. In zijn werk maakte hij veel gebruik van computers.  Zijn belangstelling daarvoor bracht hem ertoe wiskunde te gaan studeren. In 2001 promoveerde hij vervolgens met een proefschrift “Hoe herkent een computer een koe” over digitale beeldherkenning.

Contact
Dr B.A.M. Schouten
Fontys
Rachelsmolen 1, 5612 MA Eindhoven hoofdgebouw R1 kamer 4.39
Postbus 347
5600 AH Eindhoven
T 0877 – 877742
E ben.schouten@fontys.nl




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK