Leesachterstanden uitgezocht
De leerlingen met een achterstand presteren soms beter bij spellen en aanzienlijk beter bij stillezen en begrijpend lezen. Een verklaring daarvoor zijn de onderliggende cognitieve capaciteiten. Voor technisch lezen zijn vooral de accuratesse en snelheid waarmee letters omgezet kunnen worden in klanken van belang. Bij stillezen en begrijpend lezen spelen deze factoren een veel minder grote rol, terwijl het juist deze taalvaardigheden zijn waar het in het onderwijs en in de maatschappij om gaat.
Dat is goed nieuws voor dyslectische leerlingen, die vooral zwak zijn in technisch lezen. Schijf toont bovendien aan dat dyslectici die goed gebruik kunnen maken van opgeslagen woordbeelden in het langetermijngeheugen aanzienlijk beter presteren dan dyslectici die dit talent niet hebben. Dat helpt hen bij het leren lezen van het Engels.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
