Leesachterstanden uitgezocht

Nieuws | de redactie
10 maart 2009 | UvA-onderzoekster Geertruide Schijf onderzocht de leesprestaties van ongeveer 700 brugklassers van vmbo tot en met gymnasium. Ongeveer 18% van hen blijkt een achterstand van twee jaar of meer te hebben bij technisch (hardop) lezen, in zowel Nederlands als Engels. Allochtone leerlingen hebben vooral moeite met begrijpend lezen.

De leerlingen met een achterstand presteren soms beter bij spellen en aanzienlijk beter bij stillezen en begrijpend lezen. Een verklaring daarvoor zijn de onderliggende cognitieve capaciteiten. Voor technisch lezen zijn vooral de accuratesse en snelheid waarmee letters omgezet kunnen worden in klanken van belang. Bij stillezen en begrijpend lezen spelen deze factoren een veel minder grote rol, terwijl het juist deze taalvaardigheden zijn waar het in het onderwijs en in de maatschappij om gaat.

Dat is goed nieuws voor dyslectische leerlingen, die vooral zwak zijn in technisch lezen. Schijf toont bovendien aan dat dyslectici die goed gebruik kunnen maken van opgeslagen woordbeelden in het langetermijngeheugen aanzienlijk beter presteren dan dyslectici die dit talent niet hebben. Dat helpt hen bij het leren lezen van het Engels.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK