Afzeiken gaat gewoon door

Nieuws | de redactie
25 juni 2009 | Heeft de afzeikcultuur op televisie en internet zijn langste tijd gehad? Nee, integendeel. Aldus onderzoek dat Stichting Media Rakkers uitvoerde in opdracht van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Het onderzoek toont aan dat 47 procent van de huidige televisieprogramma’s en 53 procent van de favoriete websites van kinderen tussen 8 en 16 jaar afzeikgedrag bevat.

De afzeikcultuur is voor het onderzoek gecategoriseerd en gedefinieerd in 9 soorten afzeikgedrag. 98 procent van de kinderen herkent, accepteert en waardeert dit afzeikgedrag op TV (Southpark, America’s Next Top Model, My Supersweet 16) en internet (Hyves, YouTube, MSN maar ook het Habbo Hotel).

Kinderen waarderen de afzeikcultuur om 3 redenen: leedvermaak, herkenbaarheid en identificatie met personen en situaties. Ruim 94 procent van de kinderen geeft aan dat zij zelf worden afgezeken. Dat gebeurt in 78 procent van de gevallen ‘in het echt’ tegenover 17 procent via internet. 93 procent van de kinderen geeft ook aan zelf afzeikgedrag te vertonen. Op internet creëren kinderen een eigen afzeikcultuur die veel overeenkomsten vertoont met het afzeikgedrag op televisie. Kinderen zeiken anderen af en doen dit naar eigen zeggen ‘voor de lol’, omdat ze ruzie hebben of om wraak te nemen op mensen die hen afzeiken.

Stichting Media Rakkers wil daarom een landelijke discussie over media-ethiek. Mediaproducenten zijn zich onvoldoende bewust van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij dragen richting de jeugd. Niet alleen kijkcijfers, maar ook de kwaliteit en inhoud van de boodschap behoort een richtlijn te zijn voor mediaproducties. Media Rakkers wil af van de gedachte dat de media een afspiegeling behoren te zijn van de maatschappij; media kunnen juist een sterke positieve ontwikkeling teweeg brengen en hebben invloed op het gedrag van kinderen. Daarnaast zet Media Rakkers sterk in op het verbeteren van mediawijsheid van kinderen en op het voorlichten van ouders.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK