Afzeiken gaat gewoon door
De afzeikcultuur is voor het onderzoek gecategoriseerd en gedefinieerd in 9 soorten afzeikgedrag. 98 procent van de kinderen herkent, accepteert en waardeert dit afzeikgedrag op TV (Southpark, America’s Next Top Model, My Supersweet 16) en internet (Hyves, YouTube, MSN maar ook het Habbo Hotel).
Kinderen waarderen de afzeikcultuur om 3 redenen: leedvermaak, herkenbaarheid en identificatie met personen en situaties. Ruim 94 procent van de kinderen geeft aan dat zij zelf worden afgezeken. Dat gebeurt in 78 procent van de gevallen ‘in het echt’ tegenover 17 procent via internet. 93 procent van de kinderen geeft ook aan zelf afzeikgedrag te vertonen. Op internet creëren kinderen een eigen afzeikcultuur die veel overeenkomsten vertoont met het afzeikgedrag op televisie. Kinderen zeiken anderen af en doen dit naar eigen zeggen ‘voor de lol’, omdat ze ruzie hebben of om wraak te nemen op mensen die hen afzeiken.
Stichting Media Rakkers wil daarom een landelijke discussie over media-ethiek. Mediaproducenten zijn zich onvoldoende bewust van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij dragen richting de jeugd. Niet alleen kijkcijfers, maar ook de kwaliteit en inhoud van de boodschap behoort een richtlijn te zijn voor mediaproducties. Media Rakkers wil af van de gedachte dat de media een afspiegeling behoren te zijn van de maatschappij; media kunnen juist een sterke positieve ontwikkeling teweeg brengen en hebben invloed op het gedrag van kinderen. Daarnaast zet Media Rakkers sterk in op het verbeteren van mediawijsheid van kinderen en op het voorlichten van ouders.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
