VALUE050 faciliteert ondernemerschap
Eind 2011 zette het Center of Entrepreneurship VALUE050 hetonderzoek ‘Ondernemerschap, heb jij het in je?’ uit onderbijna alle eerste- en tweedejaarsstudenten van de HanzehogeschoolGroningen. Doel is om bij deze studenten te inventariseren of zijgeïnteresseerd zijn in ondernemerschap en daarnaast welke wensen enideeën er zijn om dit onderwerp te implementeren in deopleiding.
Succesfactoren in beeld krijgen
1.525 studenten vulden de vragenlijst in, waar nu de eersteresultaten van binnenkomen. Ongeveer 40% van de studenten heeftouders en/of broers en zussen die een onderneming hebben of hebbengehad. Bijna een derde van de onderzochte studenten wil op enigmoment in de toekomst een eigen onderneming starten.
Tom Fischer die het onderzoek uitvoert wil studenten gedurendelangere tijd gaan volgen. “We willen uiteindelijk viavervolgonderzoek zo’n 2500 studenten volgen, ook nadat ze zijnafgestudeerd. Het doel is om uiteindelijk een beeld te krijgen vande factoren die van invloed zijn op succes of mislukking.”
Ondernemerschap stimuleren
Met het onderzoek wil de Hanzehogeschool bekijken op welkemanieren in de verschillende opleidingen op de hogeschool hetondernemerschap onder studenten gestimuleerd en gefaciliteerd kanworden. De Groningse hogeschool heeft een voortrekkersrol op hetgebied van ondernemerschap en vanuit die rol is het Center ofEntrepeneurship VALUE050 opgestart.
VALUE050 ontwikkelt korte cursussen voor studenten en docenten,nieuwe minoren en specialisaties voor studenten, een internationaalmasterprogramma voor docenten en een science to the market trajectvoor PhD’s.
De Hanzehogeschool is niet de enige hogeschool die onderzoekdoet naar ondernemerschap en ondernemerszin wil stimuleren onderstudenten. Eerder al bleek uit onderzoek op
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap