Vlaamse dertigers ‘willen’ leraar worden

Nieuws | de redactie
27 maart 2013 | In Vlaanderen zijn de inschrijvingen van dertigplussers bij de lerarenopleiding de afgelopen vier jaar met 30% gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse minister van onderwijs Pascal Smet. Van deze groep slaagt 70% er echter niet in om binnen vijf jaar de driejarige opleiding af te ronden.

In 2012 schreven 5612 dertigplussers zich in voor een lerarenopleiding bij het volwassenonderwijs, tegen 4335 in 2008. Daarnaast schreven er in 2012 1198 dertigplussers zich in voor het reguliere bachelor opleidingen tegen 488 in 2008. Bij elkaar is dit een stijging van bijna 30%. Ook het aantal 21 tot 30-jarigen steeg gevoelig van 5812 tot 8858.

Deze spectaculaire stijging van het lerarenkorps is een positief beeld zo laat het Vlaamse parlementslid Goedele Vermeiren van de (NV-A) weten: “De groep zij-instromers in het lerarenkorps zal immers steeds belangrijker worden.  Niet iedereen heeft immers de microbe te pakken om op achttienjarige leeftijd voluit voor dit beroep te kiezen. Hun ervaring en expertise kan een belangrijke meerwaarde betekenen voor het onderwijslandschap”, aldus het parlementslid.

Rendementen ondermaats

Toch zijn er ook zorgelijke kanten. Na vijf jaar heeft 70% van deze zij-instromers geen diploma behaald, terwijl de opleiding in theorie maar drie jaar duurt. Bij de academische lerarenopleidingen in Vlaanderen zijn de scores opvallend beter, daar haalt gemiddeld 40% na vijf jaar zijn diploma niet.

Een analyse over hoe het kan dat  de rendementen zo slecht zijn bij de Vlaamse lerarenopleidingen is er nog niet.  Vermeiren weet ook niet exact waar het aan zou kunnen liggen: “We kunnen moeilijk nagaan wat de exacte reden is waarom zovelen uiteindelijk afhaken, ondanks het feit dat ze met goede moed aan de opleiding zijn begonnen. De combinatie werken, studeren en een gezinsleven is zeker geen gemakkelijke combinatie.”

Onduidelijk wat de oorzaak is?

“We kunnen moeilijk nagaan wat de exacte reden is waarom zovelen uiteindelijk afhaken, ondanks het feit dat ze met goede moed aan de opleiding zijn begonnen. De combinatie werken, studeren en een gezinsleven is zeker geen gemakkelijke combinatie”.  Zo laat het Vlaamse parlementslid weten.

Zij zal ook bij minister Pascal Smet aandringen om bij onderwijsinstellingen na te gaan hoe deze groep studenten beter begeleid kan worden. “Ik zal bij de minister van onderwijs dan ook aandringen op een bevraging van de onderwijsinstellingen om na te gaan op welke manier er kan worden ingezet op flexibele leertrajecten en een betere ondersteuning voor deze potentiële zij-instromers. We hebben ze immers meer dan broodnodig”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK