Haren profiteert van Project X

Nieuws | de redactie
10 september 2013 | Opvallend onderzoek van de Hanzehogeschool: de imagoschade voor het dorp Haren na de rellen en het rapport-Cohen is minimaal. Het feit dat Nederland nu weet dat een plaats genaamd Haren bestaat, blijkt veel belangrijker.

Dat de bekendheid van het dorp Haren na Project X is toegenomen ligt voor de hand. Uit onderzoek van de Hanzehogeschool Groningen blijkt nu, dat er maar een beperkte overdracht van negatieve associaties van Project X op Haren heeft plaatsgevonden.

Per saldo kansen

Bij de gemiddelde Nederlander hebben de relletjes en alles wat er een jaar geleden gebeurde geen effect op de woonaantrekkelijkheid van dit dorp. Dit betekent dat Project X Haren per saldo kansen voor Haren biedt.

Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek naar imagoschade, dat vandaag wordt gepresenteerd bij de lancering van Marklinq, de nieuwe verbinding tussen de Hanzehogeschool Groningen en het bedrijfsleven. Het onderzoek vond plaats in juni 2013 en stond onder leiding van lector Marketing Karel Jan Alsem.. De vragenlijst werd ingevuld door ruim 400 Nederlanders, een representatieve steekproef.

In het onderzoek bleek ook een sterk verband tussen bekendheid en waardering: als mensen een regio niet kennen, lijkt het al snel niets. Beleidsmakers zouden uit oogpunt van regiomarketing van de hogere bekendheid kunnen profiteren door de goede eigenschappen van Haren – zoals het groene karakter – meer uit te dragen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK