Studiekeuzecheck kan beter

Nieuws | de redactie
22 september 2014 | Decanen zien de nodige ruimte om het proces rondom de studiekeuzecheck te verbeteren, vooral door meer samenwerking tussen VO en HO. Dit blijkt uit onderzoek naar de studiekeuzecheck ‘Zeker weten wat je kiest’, dat de VO-raad recent onder decanen heeft gehouden.

De VO-raad heeft het onderzoek uitgezet om de eerste ervaringen van decanen met de studiekeuzecheck in beeld te brengen. Vanaf 2014 kunnen (en in sommige gevallen moeten) vo-leerlingen deze studiekeuzecheck doen als ze zich aanmelden voor een HBO- of universitaire studie. De check is bedoeld om erachter te komen of de opleiding waarvoor de student zich heeft aangemeld, ook echt bij hem of haar past. Hoe de check eruit ziet, verschilt per hogeschool of universiteit.

Ruimte voor verbetering

Uit het onderzoek blijkt dat 60% van de decanen de studiekeuzecheck als voldoende, 30% als matig en 10% als goed beoordeelt. Er is dus volgens de decanen ruimte voor verbetering. Dit zit hem vooral in het feit dat de studiekeuzecheck in de huidige vorm ver van het voortgezet onderwijs staat.

De decanen geven aan dat de HO-instellingen de check heel divers invullen. Doordat de procedures, regels en tijdstippen uiteenlopen, vinden decanen het lastig om hun leerlingen goed op de studiekeuzecheck voor te bereiden. Slechts iets meer dan helft van de decanen vindt dat hij of zij dit goed heeft kunnen doen.

Versterk samenwerking

De meeste winst valt volgens de decanen te halen uit een verbeterde samenwerking tussen VO en HO. Zo kan het voortgezet onderwijs meer en/of betere informatie over de leerling aanleveren aan het ho (portfolio’s en doorstroomdossiers) en meedenken over de invulling van de studiekeuzecheck. Ook kan het VO via Loopbaan Oriëntatie en Begeleidings-trajecten hun leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op de check.

Het HO moet volgens decanen meer informatie delen over tijdstippen, procedures en de invulling van de studiekeuzecheck en zorgen voor meer eenduidigheid hierin. Decanen willen daarnaast meer terugkoppeling krijgen over de resultaten van hun oud-leerlingen.

Op deze manier kunnen het vo en ho zorgen voor een betere doorlopende leerlijn van LOB naar studiekeuze en een betere match tussen student en opleiding. ‘De juiste student op de juiste plek krijgen’ is een gedeelde verantwoordelijkheid en een gemeenschappelijk belang van het vo en ho.

Het onderzoek ‘Zeker weten wat je kiest’ is hier te vinden


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK