Dreigt boycot voor Cambridge University Press?
Afgelopen zaterdag werd bekend dat artikelen over onder andere het Tiananmenprotest uit 1989 en de Culturele Revolutie van Mao binnenkort niet meer beschikbaar zijn in China. Meer dan 300 artikelen over deze en andere gevoelige onderwerpen, gepubliceerd in het blad China Quarterly, zijn voortaan niet meer beschikbaar via Cambridge University Press (CUP).
Mindere van twee kwaden
In een verklaring beargumenteert de uitgever dat deze de keuze heeft gemaakt om andere artikelen wel beschikbaar te houden en de zaak te zullen bespreken op de boekenbeurs van Beijing deze week. Daarnaast geeft de uitgever aan niet het enige huis te zijn die dergelijke verzoeken heeft ontvangen. En zegt het de keuze te hebben gemaakt omdat de andere opties: de inhoud van artikelen aanpassen of totale blokkade van materiaal, volgens CUP nog slechter waren.
Cambridge University Press statement regarding content in China Quarterly pic.twitter.com/LbFWI21idD
— Cambridge Uni Press (@CambridgeUP) 18 augustus 2017
Deze uitleg ten spijt ontving de uitgever het afgelopen weekend fikse kritiek. Sommigen academici en wereldleiders spreken van een ‘capitulatie’ voor de Chinese censuur en plaatsen de ontwikkeling in een breder scala van maatregelen van de Chinese overheid om de academische vrijheid aan banden te leggen.
Vanochtend startte Christopher Balding, hoogleraar economie aan de Beijing universiteit, een petitie om CUP van gedachte te doen veranderen en eventueel te boycotten. Inmiddels heeft deze enkele honderden ondertekenaars.
UPDATE:
In reactie op de protesten en de petitie heeft Cambridge University Press besloten de artikelen in China Quarterly toch weer te zullen publiceren. De petitie die Christopher Balding startte werd inmiddels door meer dan 600 academici ondertekend. “Dit betekent een duidelijke schending van de academische vrijheid zowel in als buiten China,” stelde ondertekenaar James Millward (Georgetown University) tegen The Guardian
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”