Een jubileum waarmee niemand blij is

Nieuws | door Michiel Bakker
16 maart 2021 | Werken aan de mentale en fysieke fitheid, samen op afstand naar de film, ervaringen en tips uitwisselen en aandacht geven aan studenten die het zwaar hebben: bij Inholland viert men een jaar thuiswerken door verbinding te zoeken en naar elkaar om te zien.
“Mail niet te veel over één onderwerp, maar pak de telefoon of maak een afspraak. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook persoonlijk”, zegt Abdi Nasir van Inholland. Beeld: piqsels.

Vandaag viert het hoger onderwijs een jubileum dat niemand wil vieren: het is precies een jaar geleden dat de onderwijsinstellingen noodgedwongen de deuren moesten sluiten. Voor Hogeschool Inholland is dat reden om uitgebreid stil te staan bij deze dag. Zo organiseert de hogeschool een uitgebreide vitaliteitsmiddag waarin de digitale, fysieke en mentale fitheid wordt geprikkeld. Daarnaast organiseert de hogeschool een gezamenlijke filmavond, geven medewerkers elkaar tips, vertellen studenten over hun ervaringen, is er aandacht voor de chatfunctie Frisse Gedachtes van de Studentsucces Centra, en kijkt lector HRM & Persoonlijk Ondernemderschap Petra Biemans naar de toekomstlessen uit een jaar thuiswerken. 

Aandacht voor Studentsucces Centra 

Hogeschool Inholland heeft op iedere locatie een Studentsucces Centrum (SSC). Een Studentsucces Centrum is een plaats waar studenten zowel fysiek als online kunnen binnenlopen met hun ontwikkelvragen of met problemen van persoonlijke of studiegerelateerde aard. Die studenten worden er gehoord en geholpen door zogeheten studenbuddy’s, vertelt Renée Verbree. Zij is student Social Work bij Inholland en werkt daarnaast bij het Studentsucces Centrum van de vestiging in Amsterdam. 

Bij het SSC van Inholland Amsterdam werken negen studentbuddy’s met verschillende studieachtergronden. Omdat sommigen wat minder ervaring hebben met het begeleiden en helpen van anderen, nodigen de studentbuddy’s regelmatig docenten of gastsprekers uit om supervisies en trainingen te geven. “We hebben dus een paar docenten die ons kunnen ondersteunen,” legt Renée uit, “maar uiteindelijk doen we het zelf.” 

“We werken nu in de eerste plaats aan verbondenheid,” vervolgt ze, “zeker in deze tijd. Daarnaast spelen we in op de studiebehoeftes van studenten, zowel individueel als in groepsverband. We geven bijvoorbeeld workshops over plannen en organiseren. Daarvoor kunnen studenten zich vrij inschrijven.” Studenten kunnen vanuit het SSC ook individuele begeleiding krijgen. Zo begeleidt Renée momenteel twee studenten waarvan de één autisme heeft en de ander vooral behoefte heeft aan motivatie. “Het is dus echt voor studenten, door studenten.” 

Frisse Gedachtes voor wie het moeilijk heeft 

Hoewel de Studentsucces Centra reeds veel studenten bereiken, zijn er ook studenten die een nóg laagdrempeliger platform nodig hebben. “Ik ben zelf ook studiebegeleider en ik zet me enorm in, maar er zijn altijd studenten die het lastig hebben en die ik moeilijk kan bereiken”, vertelt Jacqueline Meijer, onderzoeker bij het lectoraat Studiesucces. 

Om ook de studenten te bereiken die nu nog online en fysiek buiten beeld blijven, biedt het Studentsucces Centrum nu ook de chattool Frisse Gedachtes aan. Via Frisse Gedachtes kun je als student anoniem chatten met een studentbuddy. Deze studentbuddy kiest een geïnteresseerde student zelf uit. “Je wilt ook de groep studenten bereiken die zich nu een beetje terugtrekt”, vertelt Meijer, “en daar is dit initiatief voor.” 

Er wordt bij de Frisse Gedachtes van Inholland begonnen met vijf studentbuddy’s die allen een tijdslot hebben, verspreid over de werkweek. Wanneer een student contact opneemt met één van de buddy’s, reageren die binnen het aangegeven tijdslot. De betrokken studentbuddy’s hebben een aanvullende training gekregen om studenten via de chat behulpzaam te zijn en waar nodig door te verwijzen. Vanaf vandaag is de chatfunctie voor alle studenten van Inholland beschikbaar. 

De thuiswerktips van medewerkers 

Er wordt niet alleen aan studenten gedacht, ook de medewerkers van Inholland krijgen aandacht tijdens het bijzondere jubileum. In een recent artikel op ScienceGuide wezen onderzoekers van Inholland er namelijk op dat docenten en medewerkers het net zo zwaar hebben als studenten. Ook zij ervaren immers vaker eenzaamheid en stress door het thuiswerken en het beperkte contact. Op deze jubileumdag geven medewerkers elkaar daarom hun beste thuiswerktips 

“Communiceer op tijd met elkaar. Als het niet gaat, geef het aan. Je hoeft je er niet voor te schamen”, geeft docent Pedagogiek en onderzoeker Bilal Majdoubi zijn collega’s mee. Abdi Nasir, beleidsadviseur onderwijslogistiek, raadt zelfs aan om elkaar vaker te bellen. “Mail niet te veel over één onderwerp, maar pak de telefoon of maak een afspraak. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook persoonlijk”, adviseert hij.  

Daarnaast roepen medewerkers elkaar ook op om goed voor zichzelf te zorgen. “Beweeg voldoende; tussendoor en buiten werktijd”, zegt projectleider Marketing en Communicatie Stephanie Majoie. “Niet elke meeting hoeft via Teams. Wees creatief! Belafspraken kunnen ook buiten, wandelend met je oortjes in. Pak je meteen even het zonnetje mee.” Ed Roozendaal, ontwikkelaar bij Inholland, geeft als tip mee om ‘s avonds niet meer naar werk te kijken. “Het scherm staat dan uit”, vertelt hij. “Klaar met werken is klaar met werken.” 

Een toekomst met een nieuwe balans 

Ook Petra Biemans, lector HRM & Persoonlijk Ondernemerschap bij Inholland, heeft ervaren dat het digitale werken zowel handig als lastig kan zijn. Ze vertelt dat ze haar onderzoek, dat na de uitbraak van de coronacrisis moest worden stopgezet, door het gebruik van digitale middelen toch verder heeft kunnen uitvoeren. Tegelijkertijd merkt ze ook de nadelen van het digitale contact. 

“Het went op den duur om alles digitaal te doen,“, vertelt ze, “maar tegelijkertijd is het niet zoals je het zou willen. Dat is het ‘schizofrene’ ervan. Het is heerlijk om voor een overleg niet meer door het hele land te reizen en dat is goed voor het milieu bovendien, maar je mist het échte contact.Biemans raadt daarnaast aan om digitale vergaderingen niet te dicht op elkaar te plannen, aangezien dat voor verdere beperkingen zorgt. “Het stroomt minder als we met z’n allen achter de computer blijven zitten“, zegt ze. Plan in digitaal overleg bewust een kwartiertje pauze.” 

Naast het zo goed mogelijk omgaan met thuiswerken, digitaal contact en omkijken naar elkaar, moet het hoger onderwijs ook vooruitkijken. Het lijkt immers onwaarschijnlijk dat het onderwijs de fysieke vorm van vóór de coronacrisis volledig zal terugkrijgen. Volgens Biemans moet men daarom niet alleen naar de voordelen van online lesgeven kijken, maar ook naar de voordelen van het fysieke lesgeven. “Slimme keuzes maken,” zegt ze, “wat doe je digitaal voor studenten en wat fysiek? Wat je kunt broadcasten dat doe je online, gerichter contact en begeleiding kan op school. Al kan juist één-op-één-begeleiding ook prima digitaal. Daarin moeten we een nieuwe balans vinden. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK