Student die verdieping zoekt wordt afgestraft door toetscultuur

Nieuws | de redactie
3 mei 2021 | De huidige curricula binnen het hoger onderwijs rekenen studenten af op hun toetsresultaten. Daarom moeten toetscijfers minder zwaar meewegen en moeten toetsformats en toetsnormen niet van tevoren bekend zijn, zodat studenten niet worden gemotiveerd om strategisch te studeren en zich ook op normaliter ongetoetste leerdoelen moeten richten, zeggen onderzoekers van de Erasmus Universiteit en het Erasmus MC.
“Men zou ervoor kunnen kiezen om de toetsnorm niet van tevoren bekend te maken, zodat studenten daarmee geen rekening kunnen houden in hun leerinspanningen”. zeggen onderzoekers van de Erasmus Universiteit en het Erasmus MC. Beeld: ©UG, Marcel Spanjer.
Ons toets-gerichte onderwijssyteem heeft een probleem, stellen onderzoekers van de Erasmus Universit
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK