‘Intensieve matching voor opleiding leidt tot minder inschrijvingen’

Nieuws | de redactie
14 november 2023 | Intensievere matching-methodes zoals online cursussen of een matching-dag op een hoger-onderwijsinstelling leiden tot minder uiteindelijke inschrijvingen bij een opleiding, blijkt uit Utrechts onderzoek. Studenten die niet passen bij de opleiding, haken door matching eerder af. Daardoor wordt latere studie-uitval voorkomen, schrijven de onderzoekers.
Beeld: Monstera production

Studie-uitval is voor niemand goed: niet voor de student, die zonder succes tijd en geld heeft besteed, en niet voor de hoger-onderwijsinstelling, voor wie hetzelfde geldt en die voor bekostiging vaak ten dele wordt afgerekend op slagingspercentages. Voordat ze een studie kiezen, zijn de meeste potentiële studenten echter niet voldoende in staat om te bepalen of de studie bij hen past. 

Krijgen studenten vooraf de kans om een realistisch beeld van een opleiding te ontwikkelen, dan kan dat latere teleurstelling en studie-uitval voorkomen, schrijven onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Bij sommige opleidingen in het hoger onderwijs worden daartoe standaard matching­-procedures gebruikt. Die dienen te bepalen of een student zichzelf vindt passen bij een opleiding. 

Verband tussen matching en inschrijvingen

De Utrechtse onderzoekers onderzochten het verband tussen verschillende matching-methodes en de inschrijfcijfers van dertien opleidingen bij vier Nederlandse universiteiten. Gaat het gebruik van een matching-methode gepaard met een lager aantal inschrijvingen voor een opleiding, dan zijn er blijkbaar meer studenten die zichzelf niet voldoende vinden passen bij de opleiding. 

De onderzochte methodes begonnen allen met een vragenlijst. Als een potentiële student risico op uitval liet zien, volgde daarop bij sommige methodes een persoonlijk gesprek. Andere methodes bevatten korte online cursussen met materiaal uit de opleiding of een matching-dag met hoor- en werkcolleges op de campus.

In het onderzoek werden gegevens geanalyseerd van meer dan twintigduizend studenten uit negen cohorten tussen 2009 en 2017. De dertien opleidingen die zij volgden beslaan de breedte van de wetenschap. 

Matching-dagen werken het best

De inschrijvingen waren het hoogst bij opleidingen die de methode met persoonlijke gesprekken gebruikte, blijkt uit de onderzoeksresultaten. Het gebruik van een matching-dag leidde tot de minste aantal uiteindelijke inschrijvingen.

Voor menswetenschappelijke en economische opleidingen gold hetzelfde. Bij STEM-opleidingen (natuurwetenschappelijke, technische en wiskundige opleidingen) waren het online cursussen die tot het laagste aantal inschrijvingen leidden. In de onderzochte opleidingen in de sociale wetenschappen werden alleen persoonlijke gesprekken en matching-dagen gebruikt. Ook daar was het aantal uiteindelijke inschrijvingen lager bij opleidingen die matching-dagen gebruikten.

Voor en na

Twee van de betrokken universiteiten voerden gedurende de periode 2009-2017 matching-methodes in. Dat gaf de onderzoekers gelegenheid te bekijken of en hoe dat het aantal inschrijvingen beïnvloedde. Een van die twee universiteiten gebruikte zowel persoonlijke gesprekken met potentiële studenten die risico op uitval leken te lopen als intensieve matching-methodes waarbij potentiële studenten kennismaakten met vrijwel alle aspecten van de studie. 

Vergeleken met de periode voor de invoering van matching-methodes leidde het gebruik van persoonlijke gesprekken niet tot een lager aantal inschrijvingen. De intensievere matching-methode resulteerde daarentegen in een aanzienlijk lager aantal inschrijvingen. 

Bij inschrijving ga je akkoord met onze privacy-voorwaarden. Deze voorwaarden zijn hier te lezen.

De wekelijkse nieuwsbrief is nog korte tijd gratis te ontvangen. De voorwaarden vindt u hier.

De tweede universiteit voerde gedurende de onderzochte periode matching-dagen in voor alle opleidingen. Dat leidde tot een duidelijke afname van het aantal inschrijvingen bij de sectoren menswetenschappen, STEM en sociale wetenschappen. Bij de economie-opleidingen veranderde het aantal inschrijvingen niet. Als mogelijke verklaring geven de onderzoekers het feit dat studenten duidelijke voorkeur relatief vaak kiezen voor economische opleidingen.

De onderzoeksresultaten zijn niet beïnvloed door studenten die hebben deelgenomen aan de matching voor meerdere opleidingen, volgt uit een extra verificatie door de onderzoekers.

Voorkomen uitval weegt op tegen kosten matching

Van de drie onderzochte matching­-methodes blijken matching-dagen het beste instrument om studenten te laten bepalen of de opleiding al dan niet bij hen past. Uit eerder onderzoek bleek tevens dat studenten voorkeur hebben voor matching-methodes die hen in staat stellen om met zo veel mogelijk aspecten van een opleiding kennis te maken. De methode van hun voorkeur blijkt nu ook de meest effectieve te zijn, aldus de onderzoekers. 

Hoewel het onderzoek geen causaal verband tussen de matching-methodes en het aantal inschrijvingen aantoont, “is het plausibel dat online cursussen en met name proefstuderen studenten helpen om te bepalen in hoeverre ze bij de opleiding passen.” Daardoor haken studenten die niet goed passen al af voordat de opleiding begint.

Het is dus de moeite waard om potentiële studenten te helpen bij hun studiekeuze door hen aan intensieve matching-programma’s te onderwerpen. Zulke programma’s kunnen veel tijd en geld kosten, maar intern onderzoek bij een van de betrokken universiteiten toont dat het voorkomen van uitval sterk opweegt tegen de kosten van matching-programma’s, aldus de onderzoekers. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK