Rendement op IT vereist aansturing

Nieuws | de redactie
14 september 2006 | Bestuurders moeten IT net als andere bedrijfsmiddelen gaan aansturen en zich niet laten 'intimideren' door het vele jargon. Dat concludeert VU-onderzoeker Rob Poels, die onderzocht hoe ondernemingen de toegevoegde waarde van IT kunnen verhogen. Interventies in mensgerichte en sociale processen, ofwel de zachte factoren, blijken het meest effectief.

Denk bijvoorbeeld aan het fysiek dichter bij elkaar brengen van business en IT, gaming voor bevordering van de samenwerking of het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal. De harde kant (structuur, procedures) wordt meestal zwaar aangezet maar leidt nauwelijks tot verbetering van toegevoegde waarde. Opvallend is verder de onderontwikkelde bedrijfseconomische aansturing van IT. Een goede kostenbatenanalyse en een evaluatie daarvan, ontbreekt nog steeds en het blijkt moeilijk kosten van IT te beïnvloeden.

De basis van IT hebben de meeste ondernemingen op orde: de grote hoeveelheid applicaties is gesaneerd en de IT-infrastructuur is gestandaardiseerd. De uitdaging waar de ondernemingen nu voor staan, is het verhogen van de (strategische) toegevoegde waarde door onderscheidende producten en diensten te kunnen leveren met IT (media mix, snelheid, gemak, prijs).
Poels onderzocht tien topspelers in de financiële dienstverlening. Hij interviewde meer dan twintig bestuurders en organiseerde workshops met het Groups Decision Support System (GDSS) voor meer dan 150 medewerkers. De deelnemers moesten daar individueel en anoniem reageren op stellingen over de samenwerking tussen business en IT en discussiëren over de uitkomsten van de resultaten van de individuele scores. Daarnaast verzamelde hij per onderneming cijfers om het rendement op IT- investeringen te meten.       


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK