Dittrich: ICT in HO in nieuwe fase beland

Nieuws | de redactie
22 april 2008 | "Traditioneel liepen de instellingen voor hoger onderwijs voorop in het aanbod en het gebruik van technologie en functionaliteit. Nu moeten we constateren dat de markt in een aantal opzichten voorloopt en dat de nieuwe functionaliteit via medewerkers en studenten de instellingen binnenkomt". Dit schrijft Karl Dittrich in het WTR Trendrapport 2008. De oplossing ligt volgens Dittrich niet in weer een paradigmashift, maar in differentiatie, waarbij het sociale aspect van het onderwijs voor ogen gehouden moet worden.



“In het onderwijs is heel veel gebeurd. Variërend van geavanceerde elektronische leeromgevingen tot geïndividualiseerd gebruik in modules, cursussen en zelfs opleidingen. Toch overheerst enige teleurstelling rond het gebruik van ICT in het onderwijs. De verwachting over de invloed van technologie op het onderwijs waren hoog gespannen. Het zou leiden tot een universele paradigmashift. De onderwijspraktijk bleek echter weerbarstiger.

Hoewel de meerderheid van de docenten en studenten nieuwe technologie omarmt en er rondom het onderwijs druk gebruik van maakt, blijft het onderwijsproces in de kern vrijwel ongewijzigd. Die kern wordt gevormd door persoonlijk contact tussen docenten en studenten en tussen studenten onderling. ICT is daarin vooral een middel om onderwijs – en studieactiviteiten te ondersteunen. Docenten maken dankbaar gebruik van (open) bronnen om hun onderwijs voor te bereiden en studenten gebruiken ict voor het (samen) maken van hun studieopdrachten, maar de basale onderwijsprocedures zijn de laatste 20 jaar nauwelijks veranderd.

Nu duidelijk is en geaccepteerd wordt dat mensen het onderwijs maken en niet de middelen, ontstaat er ook meer ruimte om in onafhankelijkheid en objectiviteit naar de mogelijkheden van ICT in het onderwijs te kijken. Daarbij kan men thans een aantal feiten en uitgangspunten op een rijtje zetten:

Het sociale proces, dat het onderwijs eigen is, heeft niet aan kracht ingeboet; De toenemende diversiteit in de studentenpopulatie vergt meer differentiatie in het onderwijsproces om gestelde onderwijsdoelen te bereiken De creativiteit, diversiteiten en professionaliteit van docenten is essentieel in dat proces; Onderwijskundige inzichten zijn onvoldoende gebaseerd op bewijzen van effectiviteit”.  Karl Dittrich, Differentiatie in ICT

Karl Dittrich is voorzitter van de Wetenschappelijke Technische Raad van SURF.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK