Lector 2.0

Hoe ziet ook de financiële positie vanlectoraten er in de toekomst uit? Hoe kunt u het promoveren enpubliceren vanuit de hogechool, lectoraten en kenniskringeninhoudelijk en strategsich versterken? Daarmee behandelt hetcongres allerlei relevante vragen die voor deonderwijsprofessional en voor lectoren en hunkenniskringen van wezenlijk belang zijn bij het vormgeven vanhet lectoraat van de toekomst.
Programma
10:00 Opening door dagvoorzitter PG Kroeger, hoofdredacteurScienceGuide
10:15 Inspiratielezing: De lector voor de klas!? Een betereverbinding tussen lectoren, onderzoek en het onderwijs. Door RonBormans, voorzitter College van Bestuur Hogeschool Arnhem Nijmegen,voormalig lid Commissie Veerman
10:45 Interactieve dialoog tussen lectoren, studenten en deelnemersover optimale wisselwerking tussen onderwijs en onderzoek: hoekunnen lectoren de vertaalslag tussen toegepast onderzoek en hetonderwijs maken? Welke rol speelt de lector in de optimaliseringvan de wisselwerking tussen onderwijs en onderzoek? Hoe kunnenook studenten hierbij betrokken worden?
De dagvoorzitter gaat in gesprek met 2van de 5 beste lectoren van Nederland en de voorzitter van hetISO: Rineke Smilde, lector Lifelong Learning in Music & theArts, Hanzehogeschool Groningen en Hogeschool van BeeldendeKunsten, Muziek en Dans, Den Haag, Frits Oosterveld, lectorGezondheid en Bewegen, Saxion Hogescholen en Guy Hendricks,voorzitter bestuur ISO
11:30 Koffiepauze
12:00 Discussie: Positie en betekenis van de lector in deonderwijsorganisatie – Uit de ivoren toren, op naar de praktijk.Wat is de toegevoegde waarde van een lector voor de geheleorganisatie? De betekenis van de lector voor studenten in hetHBO. Door Klaas-Wybo van der Hoek, vice voorzitter College vanBestuur, Stenden hogeschool, Stijn Verhagen, lector Participatie enMaatschappelijke Ontwikkeling, Hogeschool Utrecht
12:45 Lunch
13:45 Interactief debat: Lectoraat 2.0: financieelonafhankelijk? Is economische zelfstandigheid van lectoratenrealistisch? Verschillen tussen bedrijfstakken; wat mag uwaarvan verwachten? Door Ton Schurgers, lector bedrijfskundigmanagement in het MKB, Fontys Hogescholen en directeur UnitedBrains en Albert Cornelissen, voorzitter College van Bestuur,Windesheim
14:30 Professionalisering van het personeel: promotietrajecten voornonacademici en promoveren voor HBO docenten. Wetenschappelijkrelevant en aantoonbare bijdrage voor de beroepspraktijk. Leidenzulke promotietrajecten ook tot verbetering van het praktijkgerichtonderzoek? Is een dergelijk promotietraject wel de juiste wegvoor HBO docenten? Inleiding van Adriaan in ’t Groen, directeurCentrum Regionale Kennisontwikkeling, Universtiteit Leiden, enHans de Wit, lector internationalisering, Hogeschool vanAmsterdam
15:15 Afsluiting, gevolgd door informele borrel
Meer vindt u
Meest Gelezen
