Studiekeuzegesprek werkt
Dit blijkt uit een onderzoek dat in het kader van hetSURF-programma
In het onderzoek zijn de resultaten betrokken van elfpilotprojecten bij universiteiten en hogescholen. Binnen dieprojecten zijn in 2009-2010 ruim 4.000 studiekeuzegesprekkengevoerd met aspirant-studenten. Elke deelnemende instelling haddaarbij een eigen aanpak.
Een studiekeuzegesprek beoogt studenten meer zelfinzicht te gevenen betere informatie over de factoren voor het succesvol doorlopenvan de opleiding waarmee zij willen starten. Dit om studieuitval tevoorkomen.
Maar de gesprekken hebben ook andere effecten: zij bevorderen hetgevoel van binding met de opleidingen, concluderen de onderzoekersvan het Kohnstamm Instituut. Ook krijgen de opleidingen zelf doorde gesprekken betere kennis van hun aanstaande studenten.
Een opvallende voorlopige conclusie is voorts datstudiekeuzegesprekken met een dynamische insteek, gericht opontwikkelingsmogelijkheden van de kandidaat, als instrument meertevredenheid lijken te oogsten dan studiekeuzegesprekken alsmomentopname van de “fit” tussen kandidaat en opleiding.
De opleidingen die de studiekeuzegesprekken met een dynamischeinsteek voeren, lijken vooralsnog betere prestaties te kunnenrapporteren bij het terugdringen van studie-uitval. Deze hypothesezal volgend jaar getoetst worden aan de hand van de ervaringen vande tweede tranche pilotprojecten.