Familiebedrijf scoort

Communicatiestudente Mariëlle Valk heeft onderzoek gedaan naarhet imago van familiebedrijven in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB)en daaruit blijkt een opvallend positief beeld. Volgens deconsumenten die betrokken waren bij het onderzoek, verschillenfamiliebedrijven in het MKB op allerlei fronten vanniet-familiebedrijven, met name als het gaat om de klantbenadering,de bedrijfsvoering en de bedrijfscultuur. Deze verschillen zijn inhet voordeel van familiebedrijven. Bovendien kunnenfamiliebedrijven rekenen op een hoge gunfactor, wat de aankopen vanconsumenten kan beïnvloeden.
Het loont dus zeer de moeite om jezelf actief te positionerenals familiebedrijf. “Familiebedrijven zouden meer kunnen profiterenvan dit positieve beeld door in communicatie-uitingen richtingconsumenten te laten blijken dat men te maken heeft met eenfamiliebedrijf. De voordelen die dat met zich meebrengt voor(toekomstige) klanten moeten benadrukt worden”, aldus MariëlleValk.
Het onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het lectoraatFamiliebedrijven van Windesheim, bestond uit diepte-interviews metconsumenten uit noordoost Nederland. Verder onderzoek van hetlectoraat moet uitwijzen of het nu regionaal uitgevoerde onderzoekook generaliseerbaar is. Het lectoraat Familiebedrijven houdt zichmet name bezig met onderzoek op het gebied van overdracht, goedbestuur en duurzaam ondernemen.
Meest Gelezen
Europese Unie: ‘Academische vrijheid in Nederland verslechtert’
UvA-studenten dagvaarden universiteit om internationalisering
'Studentenwelzijn verbeteren zonder wetenschappelijk bewijs kan veel schade toebrengen'
Laurens Buijs splijtzwam bij universiteitsbladen
Nederlandse universiteiten dalen op vrijwel alle domeinen in de QS-ranking
