HBO-kwaliteit eist kennisdeling

“Ongelooflijk,” zegt een ervaren faculteitsdirecteur tegenScienceGuide over de voorbije maanden. Hij herinnerde zichlevendig hoe op 1 november tijdens Meesterschap 1 een eerstedoorbraak mogelijk werd. “De nieuwe Kamerleden zeiden allemaal datzij de kwaliteitseis ‘elke meester een master’ in hun hart weldeelden. Dat zou niet vanzelf gaan, maar toch… De oude rot in deKamer, SP’er Jasper van Dijk, zag hoezeer dit echt een doorbraakbeloofde. Hij
Elke HBO-docent een mastergraad
Sindsdien ging het hard, zo stellen de educatieve faculteitenvast. De Onderwijsraad nam de langetermijn doelstelling over,verwijzend naar de graad en kwaliteitseis die in andere landen,zoals Finland, gesteld wordt. Ook de HBO-raad volgde: hij steldeeen target vast over de mastergraad en PhD-niveau’s van alleHBO-docenten en de termijnstelling voor de realisatie daarvan.
Het kabinet bouwt nu voort daarop, mede vanwege de zorgen overde kwaliteit van het HBO en het tempo van de upgrading van hetleraarschap over de hele linie. Enkele dagen voor ‘Meesterschap 2’stelde de Ministerraad vast dat elke docent in het HBO eenmastergraad moest bezitten en dat het aantal doctores ook forsomhoog moet. Dat kan alleen als ook elke docent haar opleiding dehabitus en competenties ontwikkeld die horen bij een master endoctor: reflectie, onderzoeksvaardigheden, eigen bijdrage aaninhoudelijke ontwikkeling van de professie, collegiale intervisie,publicaties en research en evaluatie activiteiten. Het debat overkennisdeling door de onderzoektaak van de hogescholen op educatiefterrein was daarom meer dan ooit relevant.
Kennis delen kun je niet alleen
HAN-faculteitsdirecteur Titia Bredeé legde daar in de discussienog een de nadruk op, “kennisdeling doe je niet als docent alleenin je lokaal. Delen doe je in groepen, met vakgenoten en mensen vanbuiten. Ander gebeurt het gewoon niet. Dat is de reden waarom wijals 5 grote faculteiten dit platform hebben ingericht. Meesterschapdoen we als HAN met Inholland, Windesheim, HvA en HU samen. Als wijecht kennisdelen, kunnen wij met elkaar zo ongeveer allepraktijkgerichte kennis en onderzoeksthema’s bijeen brengen. Doenwe dat, dan leidt die kennisdeling bij elk van ons tot aanzienlijkeversterking van de basis waarop we die kennis kunnen delen.”
In het debat rond het delen en vermeerderen van kennis gavenlectoren Beppie van den Bogaerde, Marijke
Meest Gelezen
Europese Unie: ‘Academische vrijheid in Nederland verslechtert’
UvA-studenten dagvaarden universiteit om internationalisering
Susanne Täuber: "Wie haar klacht niet laat afzwakken, wordt kapotgemaakt"
'Studentenwelzijn verbeteren zonder wetenschappelijk bewijs kan veel schade toebrengen'
Nederlandse universiteiten dalen op vrijwel alle domeinen in de QS-ranking
