Scherpere selectie, meer kunsteducatie
Het meerjarig
De hogescholen spreken nu op die basis af dat zij scherpeprofielen gaan kiezen. Kerndoel is de verdere intensivering van devooraanstaande internationale positie van het Nederlandskunstonderwijs, zoals de Commissie Dijkgraaf deze onderstreepte enaanbeval.
Meer samenhang en profiel
De hogescholen gaan een kwart minder aspirant beeldendkunstenaars en dansers toelaten en tien procent minder bijklassieke muziek en of jazz. Het hierdoor vrijvallende geld zalworden herschikt voor investeringen in de kwaliteit vankunstvakdocenten en extra begeleiding van (internationaal)toptalent. Voor deze laatste groep is een speciaal beurzenstelselnodig.
Bij muziek en dans komt er een landelijk samenhangend aanbod eneen uitgesproken topvoorziening. Bij de masteropleidingen vindtuitbouw tot een volwaardig aanbod plaats. En meer onderzoek zalmeer gericht worden op vernieuwende topsectoren, als extrastimulans voor de economie.
De noodklok van Dijkgraaf
Net als de Commissie Dijkgraaf de noodklok luidde, geven dehogescholen ook aan dat zij bezorgd zijn over het teruglopendaantal jongeren dat kennis maakt met kunst en cultuur. En over deverschraling van de mogelijkheden om op dit gebied scheppend ofuitvoerend bezig te zijn. Intensievere kunsteducatie, hetvroegtijdig opsporen van talent en gerichte vooropleiding moetenhieraan het hoofd bieden. Een convenant met het werkveld in dezesector is hiertoe recent gesloten als een nieuwe, extra impuls.
Nog dit jaar maken de hogescholen nadere afspraken over hunsamenwerking en onderbouwen zij hun profielkeuze. Ze benadrukkendat – naast de middelen die ze zelf vrij maken – aanvullendeinvesteringen nodig zijn: een innovatiefonds van 10 miljoen perjaar vanuit het EL&I topsectorenbeleid als ook beurzen voortoptalent.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport