De hype na Hyves
“De massa heeft social media omarmd. Dus wat wordt nu de nieuwe’Twitter’? De dienst die door meer dan alleen een kleine groepenthousiast gebruikt wordt en compleet uit zijn voegen is gegroeid.Pinterest? Path? Instagram? Diensten waar weblogs vol over wordengeschreven, waar marketingadviseurs (zoals ik) goedbetaaldepresentaties over mogen geven, waar traditionele media jaloers opworden qua bezoekcijfers. En waar de gebruikelijke kritische vragenover verdienmodellen over gesteld gaan worden.
Aggregatie als toverwoord
De explosieve groei van diverse social media vindtgefragmenteerd plaats over diverse platforms. Denk aan Flickr,YouTube, WordPress, Slideshare, Spotify, Facebook, Twitter,LinkedIn enzovoorts. En daar is het antwoord op de vraag ‘Wat wordtgroot na Twitter etc?’ in verscholen. Het nieuwe toverwoord wordtaggregatie.
Het is makkelijk om laagdrempelig te kunnen publiceren, maar hetoverzicht van al het beschikbare materiaal is volledig verdwenenvoor zowel de publicist als voor de (toevallige) voorbijganger.Daarom gaan diensten die content her en der kunnen aggregeren,publiceren, clusteren, verzamelen, indexeren, taggen enzovoorts eengroei doormaken de komende tijd en relevant worden voor een groteregroep gebruikers. Dit leidt eindelijk tot orde in de chaos van web2.0.
Een aantal diensten omarmt aggregatie al. Denk natuurlijk aan
Multi-platform publicatie heeft de toekomst
Binnen Twitter en Facebook zijn lijsten al de oplossing voor detoenemende informatiestroom. Hierdoor kan er gefilterd worden. Maarook diensten als NineConnections en
Van dingen dubbel doen wordt niemand vrolijk. Diensten diemulti-platform publicatie mogelijk maken, gaan een streepje voorkrijgen bij gebruikers. Enkele voorbeelden:
- Mobypicture publiceert foto’s niet alleen opTwitter, maar ook kan meteen doorplaatsen naar Hyves, Flickr enTumblr, net zoals Instagram.
- Bij Posterous is het nog makkelijker: je stuurt eenmail met tekst of foto en de content wordt geplaatst, inclusief eenbijbehorende tweet.
- De dienst 8tracks (maak zelf een online ‘cassettebandje’)biedt de mogelijkheid om automatisch je Twitternetwerk teverwittigen van een nieuwe productie
- Nike+biedt ook de mogelijkheid om automatisch de notities in je onlinehardlooplogboek te delen op Path, Twitter en Facebook: via je eigenaccount.
Clustering staat en valt bij het goed uitvoeren van tagging.Steeds vaker wordt er bij aanvang van een bijeenkomst gemeld wat dejuiste hashtag is. Alle content met die hashtag (foto’s, tweets,blogposts, video’s) kan vervolgens overzichtelijk bij elkaar wordengebracht.
Meer profielen per persoon
Niet alleen content wordt geaggregeerd. Met de groei van hetgebruik van Social Media neemt het aantal profielen per persoontoe, ongeacht of er actief gebruik van wordt gemaakt. Ook hierontstaat een vraag bij gebruikers voor aggregatie, overzicht,bundeling. Diensten die een online visitekaartje aanbieden zijnbijvoorbeeld. Realmee of CardCloud. Daarnaast wordt je
Ook voor verkeer de andere kant op (een bericht publiceren naarmeerdere kanalen) zijn er diensten beschikbaar: bijvoorbeeld
De behoefte aan aggregatie, filtering en de mogelijkheid om opmeerdere platformen te kunnen publiceren, wordt door de toenemendeinformatiestroom steeds groter. Diensten die dit onderkennen enkunnen integreren binnen hun bestaande dienstverlening danwel eendienst kunnen opzetten die hier goed op inspeelt, worden dewinnaars van de volgende hype.”
Lode Broekman is Organisatieadviseur voor Broekman MarketingAdvies.
Op 31 mei vindt het
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap