Lijstjes zonder docent
CNV-Onderwijs bestuurder Berg legt de criteria en diepgang vande beoordelingen eens naast elkaar en hem treft een markantverschil in de wijze waarop in de Elsevier-rankings van dehogescholen en universiteiten de intrinsieke kwaliteit vaninstellingen wordt gemeten.
Geen interne kenners
“Het onderzoek naar de kwaliteit van het WO in Elsevier bevattede mening van de student én van de hoogleraren en universitairhoofddocenten. Dat leverde interessant vergelijkingsmateriaal op.Maar voor het HBO was dat niet weggelegd.
De kwaliteit van het HBO werd inderdaad ook afgemeten aan demening van de studenten. Maar daarnaast werden de rendements- enopleidingskenmerken meegenomen. Maar de mening van interne kenners,van de docenten in het HBO of ook de lectoren, werd anders dan bijde hoogleraren niet meegenomen. Waar ik, als oud studentbedrijfskunde in Enschede, zie dat de studenten erg tevreden zijn,zie ik dat de hoogleraren mij eigenlijk naar Rotterdam haddenwillen sturen. Toch interessante informatie.
Met kracht ons geluid
Wellicht zegt dit meer over een minder kritische houding van destudenten daar dan die in de Randstad? Als ik me zou willenoriënteren op een HBO-opleiding moet ik het doen zonder mening vandocenten. Is dat niet vreemd? Moeten we niet nog enorme stappennemen als HBO-personeel om met meer kracht ook ons geluid te latenhoren?
Want het onderwijs is niet alleen van de Colleges van Bestuur,niet alleen van de student. Onlangs was ik op het ChristelijkSociaal Congres en daar werd de vraag gesteld: ‘van wie is desamenleving?’ Of parallel voor het onderwijs en de wetenschap: vanwie is de school, de kennisinstelling? Te vaak wordt alleen hetbestuur als aanspreekpunt gezien. Nee, ook de beroepsgroep moetzijn stem laten horen. Dat doen we samen.”
Willem Jelle Berg
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap