Pabo loopt achter in ICT

Nieuwe ict-mogelijkheden zorgen voor veranderingen in het klaslokaal. Uit onderzoek van Kennisnet onder recent afgestudeerde docenten blijkt echter een grote achterstand. “De programma’s op de lerarenopleiding lopen een jaar of vier achter op de werkelijkheid. In het digitale landschap is dat een verschil tussen de steentijd en de moderne tijd.”
Onaangename verrassingen
Kennisnet interviewde interviewde in totaal 378 recent afgestudeerden van de Pabo of tweedegraadslerarenopleidingen over hun ervaringen met ict in het onderwijs. “Pas afgestudeerde leraren zijn weinig te spreken over de manier waarop hun opleiding ze heeft voorbereid op de inzet van ict in het geven van onderwijs.”
Eén van de geïnterviewde Pabo-studenten laat nadrukkelijk weten aandacht voor ict te hebben gemist. “Het is nooit aan de orde geweest. Ik merk nu in de praktijk dat je er handig mee kunt differentiëren en dat het je bijvoorbeeld kan helpen bij administratie. Doordat ik niet voorbereid ben sta ik voor onaangename verrassingen, vooral als ik achteraf weet hoe simpel het had kunnen zijn met een ict-hulpmiddel”
Bovenstaande reactie staat niet op zichzelf. Uit het onderzoek blijkt dat “meer dan de helft van de pas afgestudeerde leraren negatief is over de manier waarop hun opleiding ze heeft voorbereid op de inzet van ict bij het geven van onderwijs.” Met name les in het werken met het digitaal schoolbord wordt gemist.
Innovatiekracht vergroten
Ook aan het begin van de carrière in het onderwijs ervaren jonge leraren belemmeringen in het werken met ICT. “Een derde van de beginnende leraren en een kwart van de beginnende basisschoolleraren op school meer willen doen met ict, maar wordt hierin afgeremd door collega’s.”
Volgens Kennisnet is deze terughoudendheid reden tot zorg. Te meer daar de meerderheid van de pas afgestudeerde leraren denkt dat digitaal leermateriaal in de nabije toekomst alleen nog maar zal toenemen. De lerarenopleiding zou daarom volgens hen voorop moeten lopen als het gaat om de inzet en mogelijkheden van ict in het onderwijs. Volgens Kennisnet is het dan ook zaak de innovatiekracht van de pabo’s en de lerarenopleidingen te vergroten en in het onderwijs meer aandacht te besteden aan ict.
