Lectoraat haalt wereldrecord
De Stichting AED4all hield op 29 mei in N.E.C.-stadion De Goffert een reanimatietraining waaraan 2.109 kinderen meededen. Ze werden tegelijkertijd getraind in reanimatie en gebruik van Automatische Externe Defibrillators (AED). Het Lectoraat Acute Intensieve Zorg (LAIZ) van de HAN was bij de organisatie van deze dag betrokken.
Guinness Book of Records
Hiermee halen zij het Guinness Book of Records: ‘The largest AED training-session in the World’. Het oude record stond geboet voor een actie met 1.708 deelnemers. Leerlingen van 31 scholen uit de regio Nijmegen en kinderen van medewerkers van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis namen aan de nieuwe poging deel. Het Lectoraat Acute Intensieve Zorg (LAIZ) van de HAN was bij de organisatie van deze dag betrokken via bijdragen aan het AED-scholingstraject, aan de recordpoging en door de inzet van studenten Verpleegkunde voor onderzoek en begeleiding.
Uitgangspunt is dat kinderen het zien van een hartstilstand niet eng vinden, maar als iets waarbij ze actie kunnen ondernemen. In het traject wordt ook onderzocht of reanimatie en AED gebruik door basisschoolkinderen uit groep 7/8 (10-12 jaar) mogelijk is. De komende 7 jaar worden leerlingen van deze groepen daarvoor verder getraind.
7 jaar onderzoek
Met deze aanpak wil de hogeschool met haar lectoraat eraan bijdragen dat kinderen als nieuwe generatie burgerhulpverleners zo jong mogelijk kennis maken met AED en Basic Life Support. De leerlingen hebben op hun eigen school al een training gevolgd op initiatief van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis. De AED Recordday vormde de afsluiting van het eerste trainingsjaar.
HAN-lector Lilian Vloet licht toe wat de structurele rol van het HBO-onderzoek bij deze opzet zal zijn: “We zijn door het CWZ verzocht om gedurende de 7 trainingsjaren onderzoek te doen naar het effect van de training bij schoolkinderen. Studenten Verpleegkunde krijgen via het lectoraat de mogelijkheid om hun bijdrage te leveren in de vorm van een kwaliteitsonderzoek.”
“Ze gaan een betrouwbaar, bruikbaar en valide meetinstrument en vragenlijst ontwikkelen om het effect van de training te onderzoeken. Ook verzorgen ze de organisatie rondom het afnemen en inzamelen van dit meetinstrument.” De gegevens die het meetinstrument gaat opleveren worden door het lectoraat LAIZ in samenwerking met het CWZ geanalyseerd.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen