Groei online leren zet door

Nieuws | de redactie
3 juli 2014 | De wereldwijde omzet van e-learning is $91 miljard en zal tot 2018 verdubbelen. Digitale opleidingen bieden bedrijven enorme voordelen, analyseert strategieadviseur ‘Roland Berger’. Zij bieden flexibiliteit, lagere kosten en de mogelijkheid ze te integreren in een normale werkdag.

De studie ‘Corporate learning goes digital – How companies can benefit from online education’ van Roland Berger Strategy Consultants wijst er op, dat bedrijfsopleidingen tot de snelst groeiende sectoren behoren. Meer dan de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers momenteel online-trainingen aan, in de VS is dat 77%. Er zijn 3000 Europese aanbieders van e-learning en hun aantal neemt snel toe.

45% omzet

Benno van Dongen van het adviesbureau noemt de cijfers “in alle opzichten indrukwekkend.” In 2005 staken investeerders $52 miljoen in technologische ontwikkelingen voor e-learning. Zeven jaar later was dat bedrag opgelopen tot $1,2 miljard. Pearson haalt bijvoorbeeld inmiddels 45% van de omzet uit online-activiteiten.

Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs overbodig of minder vaak nodig, denken de opstellers van de studie. Ze bieden bedrijven die wereldwijd actief zijn de mogelijkheid de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden. E-learning stelt bedrijven ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. Zoals Google of Amazon de data van hun klanten analyseren om hun (advertentie)aanbod te personaliseren, kunnen digitale opleidingen hun tempo of niveau aanpassen aan de gebruiker.

Passend bij cultuur en strategie

Dat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt, stimuleert de groei van e-learning. In veel industrieën is vaak geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat moet gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën.

“Digitale opleidingstrajecten zijn daarvoor ideaal: ze zijn snel aan te passen, geschikt om op de werkplek te volgen en kunnen op maat worden gemaakt. Zo kunnen bedrijven de kennisontwikkeling van hun medewerkers veel makkelijker inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden.”

Wel is de markt voor online-leren erg gefragmenteerd, signaleert Van Dongen. De uitdaging voor bedrijven is om in het enorme aanbod de juiste instrumenten te vinden. “Om e-learning efficiënt te laten zijn, moet het passen bij de bedrijfscultuur en -strategie.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK