Máxima legt rode loper uit

Koningin Máxima bracht als erevoorzitter van het Platform Ambassadeurs Muziekonderwijs een werkbezoek aan de opleiding tot leraar in het basisonderwijs aan Fontys, Pabo Den Bosch. Vanuit het platform wordt bekeken wat de ambassadeurs kunnen betekenen voor de verbetering van het muziekonderwijs aan de Pabo’s.
Specialisatie voor studenten
Máxima sprak met verschillende muziekdocenten, bestuurders en directeuren uit het hoger onderwijs voor lerarenopleidingen over de mate waarin afgestudeerden op dit moment zijn toegerust om muziekonderwijs te geven. Ook liet zij zich informeren over mogelijkheden tot specialisatie voor studenten op het gebied van muziekonderwijs en samenwerkingen tussen pabo’s en partners als kunstopleidingen en culturele instellingen.
Op dat vlak zijn er binnen Fontys al mooie voorbeelden van samenwerking tussen de pabo’s en Fontys Hogeschool voor de Kunsten, zoals de Rockacademie waarbij studenten van de opleidingen samen onderwijs maken en geven. Door samenwerking tussen opleidingen, de basisscholen en andere partners in de omgeving kan een nog bredere en rijkere bijdrage worden geleverd aan de creatieve ontwikkeling van kinderen.
Inspirerend muziekonderwijs
Máxima woonde ook een deel van een muziekles bij die illustratief is voor het muziekonderwijs binnen de pabo. Ze sprak met de studenten over hoe afgestudeerden zich (start)bekwaam kunnen gaan voelen om binnen hun eigen groep inspirerend en goed muziekonderwijs te geven. Het Platform Ambassadeurs Muziekonderwijs werkt de komende vijf jaar mee aan het realiseren van muziekonderwijs voor kinderen van vier tot twaalf jaar. In het platform zijn alle partijen vertegenwoordigd die een belangrijke rol spelen bij muziekonderwijs op de basisschool.
Muziek op de Pabo heeft als doel studenten de vereiste vakinhoudelijke en -didactische kennis en vaardigheden te leren die nodig is om kinderen muziek te laten beleven. Denk daarbij aan zingen, muziek maken, beluisteren, noteren en bewegen op muziek. Plezier en enthousiasme in het zelf beleven van muziek vormt de basis om met vertrouwen in eigen kunnen aan de slag met muziek met kinderen in de klas.
Meest Gelezen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
