Máxima legt rode loper uit

Nieuws | de redactie
26 juni 2015 | Volgende week start Bussemaker met haar tour langs de lerarenopleidingen, maar voor het zover was ging eerst koningin Máxima op werkbezoek bij de pabo van Fontys. De koningin kreeg uitleg over de unieke samenwerking tussen de pabo en het kunstonderwijs van de hogeschool.

Koningin Máxima bracht  als erevoorzitter van het Platform Ambassadeurs Muziekonderwijs een werkbezoek aan de opleiding tot leraar in het basisonderwijs aan Fontys, Pabo Den Bosch. Vanuit het platform wordt bekeken wat de ambassadeurs kunnen betekenen voor de verbetering van het muziekonderwijs aan de Pabo’s.

Specialisatie voor studenten

Máxima sprak met verschillende muziekdocenten, bestuurders en directeuren uit het hoger onderwijs voor lerarenopleidingen over de mate waarin afgestudeerden op dit moment zijn toegerust om muziekonderwijs te geven. Ook liet zij zich informeren over mogelijkheden tot specialisatie voor studenten op het gebied van muziekonderwijs en samenwerkingen tussen pabo’s en partners als kunstopleidingen en culturele instellingen.

Op dat vlak zijn er binnen Fontys al mooie voorbeelden van samenwerking tussen de pabo’s en Fontys Hogeschool voor de Kunsten, zoals de Rockacademie waarbij studenten van de opleidingen samen onderwijs maken en geven. Door samenwerking tussen opleidingen, de basisscholen en andere partners in de omgeving kan een nog bredere en rijkere bijdrage worden geleverd aan de creatieve ontwikkeling van kinderen.

Inspirerend muziekonderwijs

Máxima woonde ook een deel van een muziekles bij die illustratief is voor het muziekonderwijs binnen de pabo. Ze sprak met de studenten over hoe afgestudeerden zich (start)bekwaam kunnen gaan voelen om binnen hun eigen groep inspirerend en goed muziekonderwijs te geven. Het Platform Ambassadeurs Muziekonderwijs werkt de komende vijf jaar mee aan het realiseren van muziekonderwijs voor kinderen van vier tot twaalf jaar. In het platform zijn alle partijen vertegenwoordigd die een belangrijke rol spelen bij muziekonderwijs op de basisschool.

Muziek op de Pabo heeft als doel studenten de vereiste vakinhoudelijke en -didactische kennis en vaardigheden te leren die nodig is om kinderen muziek te laten beleven. Denk daarbij aan zingen, muziek maken, beluisteren, noteren en bewegen op muziek. Plezier en enthousiasme in het zelf beleven van muziek vormt de basis om met vertrouwen in eigen kunnen aan de slag met muziek met kinderen in de klas.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK