De Graaf OV-baas

Nieuws | de redactie
17 mei 2016 | VH-voorzitter Thom de Graaf krijgt er een nieuwe functie bij. Hij treedt aan als voorzitter van de raad van commissarissen van Transdev Nederland Holding, een bundeling van bedrijven in het openbaar vervoer. Moet hij daar de HBO-student uit de spits gaan helpen jagen?

De CEO van Transdev, Bart Schmeink, is blij met de opvolger van de vorige RvC-voorman, de Fransman Thiery Walrafen: “Thom de Graaf heeft een grote maatschappelijke staat van dienst en zeer ruime bestuurlijke ervaring. Ik ken hem al als voorzitter van de Raad van Commissarissen van Witte Kruis, een functie die hij nu neerlegt, en verheug me op de uitbreiding van die samenwerking naar de Raad van Commissarissen van Transdev. Als mobiliteitsbedrijf staan wij middenin de samenleving en volgen wij de snelle ontwikkelingen op de markt op de voet. De kennis en ervaring die Thom de Graaf meeneemt uit zijn rijke carrière, zal ons als Raad van Bestuur zeer zeker scherp houden.”

Vervoer in stad en regio

De Graaf blijft zich zo bewegen in het spoor van zijn oud-collega als D66-minister, Roger van Boxtel. Hij volgde hem op toen hij fractieleider voor de linksliberalen werd in de Eerste Kamer. Nu maakt ook hij een overstap naar een topfunctie in de wereld van het OV. Van Boxtel ging naar de NS, De Graaf naar Transdev, een zeer groot Frans bedrijf van bussen en treinen, waarin een serie ‘sublabels’ actief zijn. Overigens is Transdev ook de vervoerspartner van Witte Kruis en Menzis, waar zowel Van Boxtel als De Graaf eerder al bestuurlijke functies hebben bekleed.

In het conglomeraat van ov-activiteiten van het bedrijf zitten grote regionale vervoerders in onder meer Limburg, de regio Haaglanden, Arnhem/Nijmegen, Flevoland en Almere en de andere streken rond Amsterdam, de eilanden zuid van Rotterdam en heel Zeeland en de stadsregio Eindhoven. Daarmee krijgt Thom de Graaf naast zijn belangrijke rol in het hoger onderwijs een wezenlijke verantwoordelijkheid voor het personentransport in gebieden waar veel van ‘zijn’ hogescholen actief zijn. Hun studenten zijn cruciale klanten voor die vervoerders, onder meer via de inkomsten uit de OV-kaart.

HBO hakken in het zand

Naast bussen zorgt men ook voor treinen in de regio. Onderdeel van dit geheel is bijvoorbeeld de exploitant van een reeks kleinere treinverbindingen  in Limburg, Veolia. De Graaf wordt daarmee een belangrijke partij in het proces van ‘Beter Benutten’. Met zijn oud-collega Van Boxtel zit hij straks rond de tafel bij het stroperige, moeizame overleg, dat studenten ‘uit de spits’ en naar andere vormen van vervoer moet werken, ondanks hun blijvende reisrecht via de OV-kaart.

Zeer recent liet het kabinet blijken niet erg onder de indruk te zijn van de daarbij tot nu toe gekozen aanpak. De prudente opzet die minister Bussemaker en staatssecretaris Dijksma voor ogen stond, is door de NS onder de druk van urgente materiaaltekorten nogal verstoord. De hogescholen zijn in dat proces regelmatig de hakken in het zand gaan zetten.

Zij vrezen voor de kwaliteit, flexibiliteit en toegankelijkheid van hun opleidingen als zij gedwongen worden de uitvoering van hun curricula aan te passen aan de perikelen van OV-bedrijven. Thom de Graaf komt dan ook in een pikant en lastig parket. Het krachtenveld dat hier aan de orde is, is nogal complex, want hier spelen de belangen van zijn hogescholen, de druk op hun toch al fors gedaalde instroom, de positie van hun studenten, de troebelen bij de NS, de belangen van de regio-vervoerders, de geringe behoefte van het kabinet aan nog meer gedoe met studenten en OV nu verkiezingen op til zijn, alsmede ook het welslagen van het studievoorschot annex de OV-kaart-beperking daarin.

 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK