Ethische blik op maatschappelijk debat
Met de Ethische annotaties probeert het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht verdieping te geven aan maatschappelijke debatten. Eerder werd al een annotatie over klimaatverandering geschreven. Wetenschappers en studenten willen voor verdieping in het debat zorgen door duidelijk te maken welk spectrum aan posities er in de ethische en politiek-filosofiesche literatuur te vinden is.
Niet alleen financiële kosten
Zo worden in het stuk de moreel relevante redenen die de EU heeft om vluchtelingen wel of niet toe te laten beschreven. Van groot belang bij de afweging van voors en tegens is volgens de auteurs de notie van ‘geringe kosten’: wanneer de kosten van het toelaten van vluchtelingen ‘gering’ zijn, heeft de EU in ieder geval de morele verantwoordelijkheid om dit inderdaad te doen. Met kosten worden dan niet alleen financiële kosten bedoeld, maar ook bijvoorbeeld sociale, (geo)politieke en culturele.
De auteurs zetten ook uiteen waarom opvang in de regio in veel gevallen geen moreel juiste oplossing is. Ten eerste kunnen de mensenrechten vaak niet goed beschermd worden in vluchtelingenkampen. Ten tweede raken de samenlevingen van naburige landen ontwricht wanneer vluchtelingen plotseling bijvoorbeeld een kwart van de bevolking vormen, zoals nu in Libanon het geval is met Syrische vluchtelingen.
Meer dan wat eerlijk is
In diverse situaties dient de EU méér te doen dan wat ten opzichte van andere landen haar ‘eerlijke’ deel zou zijn, zo maakt deze Ethische annotatie duidelijk. Eén voorbeeld is de situatie waar de kosten voor de EU gering blijven en waar vluchtelingen zonder hulp in de kou blijven staan als de EU niet méér doet. Daarnaast heeft de EU vooral wanneer zij medeveroorzaker is van de problemen waardoor mensen op de vlucht slaan, een sterke morele verantwoordelijkheid om méér te doen om deze vluchtelingen te helpen, ook als dat grotere kosten met zich meebrengt.
De Ethische annotaties over vluchtelingen zijn hier te downloaden
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport