Bouwen aan internationale competenties in een post-corona curriculum: de docent als gamechanger

Opinie | door Ankie Hoefnagels & Joris Boonen & Hilde Hanegreefs & Martine Prins
23 november 2020 | Studenten competent maken in internationale vaardigheden kan ook vanuit het eigen klaslokaal. Docenten hebben hierin een sleutelrol, maar hebben vaak niet het gevoel dat ze hier de goede handvatten voor hebben. Het is tijd om ze die wél te geven.
Global Minds Research & Education day 2019, bij Zuyd Hogeschool in Maastricht. Docenten van verschillende hoger onderwijsinstellingen kwamen samen om na te denken over nieuwe ontwikkelingen in internationalisering.
Sinds maart is het topdrukte bij de stagebureaus en international offices van onze Nederlandse hoges
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Ankie Hoefnagels : 

Lector Internationale Competentie, Zuyd Hogeschool

Joris Boonen : 

Senior onderzoeker Lectoraat International Relationship Management, Zuyd Hogeschool

Hilde Hanegreefs : 

Senior onderzoeker Lectoraat International Relationship Management, Zuyd Hogeschool

Martine Prins : 

Projectleider internationalisering International Business & Communication, Zuyd Hogeschool

Literatuurverwijzingen

Internationale Competenties: een model over de leeropbrengsten van internationalisering.

Messelink, A. (2019). Internationale Competenties: een model over de leeropbrengsten van internationalisering. Geraadpleegd via: https://www.nuffic.nl/onderwerpen/wereldburgerschap/internationale-competenties

Profile, Programme Learning Outcomes and Process Background of the Bachelor of Business Administration Programme International Business.

Sijben, G., Stoelinga, B., Molenaar, A. & Ubachs, M. (2018). Profile, Programme Learning Outcomes and Process Background of the Bachelor of Business Administration Programme International Business. Vereniging van Hogescholen, Nederland.

The Impact of an International University Environment on Students’ Intercultural Competence Development.

a.o. Gregersen-Hermans, J. 2016. The Impact of an International University Environment on Students’ Intercultural Competence Development. Universita Cattolica del Sacro Cuore,Milan. DOI: 10.13140/RG.2.2.27036.28800

Intercultural group work in higher education: Costs and benefits from an expectancy-value theory perspective.

Poort, I., Jansen, E., & Hofman, A. (2019). Intercultural group work in higher education: Costs and benefits from an expectancy-value theory perspective. International Journal of Educational Research, 93, 218-231.

IBO Internationalisering van het (hoger) onderwijs.

Ministerie van Financiën (2019), IBO Internationalisering van het (hoger) onderwijs. Geraadpleegd van https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/07/02/ibo-internationalisering-van-het-hoger-onderwijs.

Redefining Internationalisation at home.

Beelen, J. & Jones, E. (2015). Redefining Internationalisation at home. In Curaj, A., Matei, L., Pricopie, R., Salmi, J. & Scott, P. (eds). The European Higher Education Area. Between critical reflections and future policies. Springer. p. 65

Internationalisation strategies and the development of competent teaching staff.

Van der Werf, E. (2012). Internationalisation strategies and the development of competent teaching staff. In Internationalisation revisited: new dimension in the internationalisation of higher education (pp. 99-105). CAREM: Centre for Applied Research on Economics and Management.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK