Open onderwijs en samenwerking belangrijke thema’s bij SURF Onderwijsawards

Nieuws | de redactie
7 december 2020 | Wie zich hard maakt voor open onderwijs, samenwerking en flexibilisering, verdient een onderscheiding, zo bleek op de SURF Onderwijsdagen. De organisatie deelde vijf onderscheidingen uit aan mensen die door middel van ICT vernieuwing in het hoger onderwijs brengen.
De winnaars van de Onderwijsawards 2020. Van linksboven naar rechtsonder: Eric Slaats, Robert Schuwer, Willem van Valkenburg, Marja Verstelle en Ulrike Wild. Beeld: SURF

Hoewel de uitreiking voor het eerst online plaatsvond, werden de onderscheidingen al voor de vijfde keer uitgereikt. Sinds 2016 zijn de prijzen in wisselende samenstelling toegekend aan bestuurders, ICT-specialisten, onderwijsadviseurs, docenten en/of studenten. Dit jaar gingen twee lectoren, een directeur onderwijsvernieuwing, een bestuurder en een projectleider er met de winst vandoor. 

Fontys twee keer in de prijzen met open onderwijs

Open onderwijs bleek daarbij een belangrijke noemer: veel prijswinnaars zetten zich daar, op praktisch, didactisch of beleidsniveau, actief voor in. Dat gold ook voor de twee awards die naar Fontys Hogescholen gingen.  

De eerste daarvan was voor Associate Lector Eric Slaats, die werd geprezen om zijn praktische aanpak. Hij maakte onder andere een online feedbacktool, en was nauw betrokken bij de ontwikkeling van een open learning ICT-opleiding. Zowel de tool als de nieuwe leervorm kregen internationale aandacht. “Eric doet het gewoon, zegt SURF over de lector. Hij durft oude structuren en gewoontes los te laten, ver voor de troepen uit. 

FontysLector Robert Schuwer, gespecialiseerd in Open Educational Resources en tevens houder van een UNESCO Chair on Open Educational Resources, werd op zijn beurt geprezen om zijn langdurige inzet voor open leermaterialen in globale gremia. Behalve voor zijn inzet ten behoeve van open onderwijs, is SURF ook blij met zijn toegankelijkheid en zijn bereidheid tot het delen van kennis. 

Samenwerken wordt beloond 

Ulrike Wild, directeur onderwijsvernieuwing aan de Wageningen University of Research, kreeg een prijs als leider van de programma’s Open en Online Onderwijs en Flexibilisering. Wild maakt zich, volgens SURF, hard voor nationale samenwerking en het beslechten van juridische, technische en organisatorische hobbels die flexibilisering in de weg staan. 

Ook Marja Verstelle, projectleider en kwartiermaker voor de strategische alliantie van Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam, viel vanwege haar samenwerkingskwaliteiten in de prijzen. “Als het gaat over nieuwe technologieën, dan neemt Marja het voortouw. Zij vertaalt kennis naar mogelijkheden voor het onderwijs, en weet daarin mensen mee te nemen, van student tot hoogleraar tot bestuurder”, aldus SURF. 

Er was ook een prijs voor de, aldus SURF, onvermoeibare Willem van Valkenburg. Van Valkenburg is uitvoerend directeur van de Extension School van de TU Delft, en zet zich nationaal en internationaal in voor open en online onderwijs. Ook zet hij nieuwe organisaties op, die onderwijsinnovaties succesvol integreren in de bestaande onderwijsstructuur. SURF prijs daarbij ook zijn eigen openheid: “Willem is altijd bereid om geleerde lessen te delen met iedereen die daarvoor belangstelling heeft. 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK