‘Hulp van ervaren student bij moeilijk vak verbetert studieresultaten’
Supplemental Instruction (SI) is een methode waarbij een ervaren student jongere studenten helpen bij lastige vakken. Preciezer gezegd worden getrainde, meer ervaren studenten ingezet om een klas jongere studenten wekelijks gedurende een of twee lesuren te helpen met een vak dat veel studenten moeilijk vinden en voor veel afhakers zorgt. De ervaren student bespreekt geen nieuwe concepten met de klas, maar probeert hen de reeds behandelde stof meer eigen te maken door het gesprek erover en de toepassing ervan te stimuleren.
Studieresultaten, welzijn en sense of belonging
Eerder onderzoek suggereerde al dat zulke ondersteuning een positief effect kan hebben op zowel studieresultaten als het welzijn en de sense of belonging van studenten. Middels een grondig experiment hebben onderzoekers van de HvA en de UvA gekeken of dat ook echt zo is. Zij verzamelden daartoe onderzoeksresultaten middels een experiment met 493 eerstejaars bachelor-studenten bij tien verschillende opleidingen van de onderwijsfaculteit van een grote hogeschool.
De wekelijkse nieuwsbrief is nog korte tijd gratis te ontvangen. De voorwaarden vindt u hier.
De deelnemende studenten waren representatief voor de gehele populatie van de opleidingen, ook met betrekking tot vooropleiding en onderwijsachtergrond. De ene helft van de studenten kreeg geen ondersteuning in de vorm van Supplemental Instruction, de andere helft wel. Studenten werden willekeurig verdeeld over 42 groepen. Die randomisatie vond plaats op studentniveau.
Getrainde student als SI-begeleider
Gedurende zeven weken kregen studenten in de experimentele groepen wekelijks honderd minuten aanvullende les van een ervaren student. Die student (de ‘SI-begeleider’) werd daartoe getraind en ondersteund volgens strikte voorwaarden voor Supplemental Instruction. Overigens gingen niet alle SI-sessies door en kwamen studenten niet altijd. Studenten uit de experimentele groepen woonden gemiddeld 2,3 sessies bij. Zo’n dertig procent van deze groep kwam helemaal nooit; iets meer dan 35 procent was bij vier of meer sessies aanwezig.
Studenten die SI-sessies kregen aangeboden behaalden significant betere studieresultaten, blijkt uit het onderzoek. Hun cijfers lagen, hoewel dertig procent van deze groep niet eens een SI-sessie bijwoonde, toch gemiddeld 0,45 punt hoger. Met betrekking tot welzijn en sense of belonging was tussen beide groepen geen verschil waarneembaar.
Klaar voor 154 euro per student
Het aanbieden van Supplemental Instruction is ook nog eens goedkoop, benadrukken de onderzoekers. In hun onderzoek kostte het zo’n 386 euro per student, wat volgens hen niet veel is voor een onderwijskundige interventie. Het kan echter nog een stuk goedkoper, rekenen ze voor. Wordt SI buitenom een onderzoeksopzet aangeboden en kunnen bijvoorbeeld de SI-begeleiders meerdere blokken achtereen worden ingezet, dan zou het iets meer dan 150 euro per student kosten.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap