Nederlandse universiteiten dalen op QS Ranking
De nieuwe ranglijst is donderdagochtend 8 juni gepubliceerd; drie maanden eerder dan gebruikelijk. De QS World University Rankings is een ranglijst met ongeveer 950 universiteiten uit 80 landen, geselecteerd uit zo’n 4000 instellingen. De instellingen worden gerangschikt op basis van zes indicatoren: wetenschappelijke reputatie, reputatie bij werkgevers van alumni, staf/student ratio, citaties per wetenschappelijk medewerker, internationale studenten en internationale medewerkers.
Het is opvallend dat de TU Delft de stijgende lijn sinds het ontstaan van deze Ranking weet door te zetten. Delft neemt nu ook voor het eerst de koppositie in van Nederland. Eindhoven is de tweede stijger en stijgt van plaats 121 naar 104. De grootste dalers op deze lijst zijn de universiteit Maastricht en de Universiteit Tilburg, deze dalen beide 27 plaatsen.
Van de 13 Nederlandse universiteiten staan er 10 in de top 200. Vorig jaar stonden twaalf van de dertien universiteiten in de top 200. Er zijn maar 3 landen ter wereld waar er meer top 200 universiteiten zijn dan in Nederland: de Verenigde Staten (47), het Verenigd Koninkrijk (28) en Duitsland (12).
De QS-Ranking hoort, samen met de Shanghai-ranking en de THE-ranking, bij de toonaangevende universiteitsranglijsten in de wereld. Elk van deze ranglijsten is net even anders samengesteld en heeft zijn eigen voordelen en beperkingen. Ze zijn voor universiteiten vooral van belang voor het aantrekken van internationaal talent, omdat ze door internationale studenten en wetenschappers veel geraadpleegd worden.
Net als vorig jaar staan Massachusetts Institute of Technology (MIT), Stanford University en Harvard op plaats 1, 2 en 3.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’