Meesterschap 4 op komst
In de heterogene samenleving van grote steden als Amsterdam,Utrecht en Rotterdam spelen in het onderwijsaansluitingsvraagstukken die vragen om interventies opverschillende niveaus. Die moeten ervoor te zorgen datkinderen zich optimaal ontwikkelen.
In de landelijke politiek wordt op dit moment het debat gevoerdover het wetsvoorstel passend onderwijs, waarvan de uitkomst ookvan invloed zal zijn op het onderwijs in de grote stad. Tijdens hetvierde Meesterschapsdebat wordt gedebatteerd door studenten,lectoren, werkveld en politici over de twee thema’s: Welkeaansluitingsvraagstukken spelen op dit moment in de grote stad? Hoespelen beleidsmakers, scholen en leraren in de klas hierop in? Enwat betekent dit voor de lerarenopleidingen?
Allerlei instanties, werken die samen?
Het eerste thema is “Samenwerking tussen professionals uitverschillende disciplines”. Er zijn in de grote stad veelinstanties actief rondom het kind. Denk aan GGD, jeugdzorg,buurtwerk en politie. Iedereen doet zijn best, maar het valt nogniet mee om samen te werken Hoe zorgen we dat kwetsbare kinderen inde grote stad zich optimaal kunnen ontwikkelen?
Het debat over dit thema 1 wordt gevoerddoor prof.drs. Dolf van Veen, lector Grootstedelijk Onderwijsen Jeugdbeleid bij Hogeschool Inholland, dr. Ron Oostdam,onderzoeksdirecteur en lector Maatwerk Primair bij Hogeschool vanAmsterdam,Menno van der Koppel, belangenvereniging OCO(Onderwijsconsument), Anneke van der Linde, hoofddocent Pabo HvAenLaurenske Sierkens, zorgcoördinator GGD in Amsterdam. Als’side-kick’ treedt daarbij Onderwijsraadvoorzitter prof. Geert tenDam op of Herbert de Bruijne.
Diversiteit in de realiteit van de klas
Het tweede thema is: “Heterogeniteit in de klas.” Hoe ga je alsdocent en als school om met een leerlingenpopulatie die heterogeenis op verschillende gebieden: sociaal-economisch, cultureel,religieus en cognitief. Hoe zorg je ervoor dat al deze leerlingenzo goed mogelijk onderwijs krijgen en hun talenten optimaalontwikkelen? Wat werkt goed en welke dilemma’s kom je tegen in dedagelijkse praktijk?
Aan de hand van een casus wordt het debat gevoerd door onderandere dr. Maaike Hajer, lector Lesgeven in de multicultureleschool,Jaap Patist, docent lerarenopleiding Geschiedenis HogeschoolUtrecht, prof.dr. Folkert Kuiken, Hoogleraar Nederlands als tweedetaal Universiteit van Amsterdam,Tineke Bunnik, docentlerarenopleiding Nederlands Hogeschool van Amsterdam en DavidStalpers, docent lerarenopleiding Inholland. Als ‘side-kick’ treedtdaarbij Onderwijsraadvoorzitter prof. Geert ten Dam op of Herbertde Bruijne.
De nieuwe ScienceGuide Dossiers
Op ScienceGuide vindt u een keur aan artikelen rond dethema’s van Meesterschap 4, nu op een nieuwe manier toegankelijkgemaakt voor u en uw collega’s. De nieuwe pagina
In het bijzonder de volgende Dossiers bieden u verdiepingen achtergronden.
Studenten
Onderwijsvernieuwing
Leven LangLeren
Lees ook het dossier van Jonathan Mijs, onze columnist, onderwijskundigeen Harvard-promovendus
Meesterschap 4, datum en locatie
Datum: woensdag 11 april
Tijdstip : 14.30 – 18.00 uur
Locatie : Kohnstammzaal
Adres : Hogeschool van Amsterdam, Kohnstammhuis,Wibautstraat 2-4, 1091 GM Amsterdam
Aanmelden kan tot 4 april aanstaande via
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen