Klant kennisbasis software

Nieuws | de redactie
2 oktober 2007 | Productsoftwarebedrijven wisselen onvoldoende kennis uit over hun product. Zolang zij de kennisuitwisseling met klanten niet goed organiseren, blijven mislukte installaties, updates en hoge kosten aan de orde van de dag. Deze factoren beperken de groeikansen van softwarefabrikanten. Dit concludeert Slinger Jansen in zijn proefschrift aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met een groot aantal productsoftwarebedrijven. Daarbij zijn onder andere tools gebouwd en is een enquête gebruikt om kennis over de productsoftwarebedrijven en hun klant-configuratie-updateprocessen te vergaren.


Omdat een softwareproduct nooit af is en de wensen van klanten altijd blijven veranderen, verbeteren productsoftwarebedrijven hun product continu. Dat betekent voor klanten dat zij voortdurend nieuwe functionaliteiten krijgen toegestuurd in de vorm van updates. Productsoftwarebedrijven kiezen er meestal voor hun updates voor alle klanten beschikbaar te stellen. Het promotieonderzoek van Slinger Jansen richt zich op het verbeteren van dit klant-configuratie-updateproces.

Het updaten van een softwareproduct is complex, omdat de producten op allerlei verschillende platformen en systemen geïnstalleerd kunnen worden. Daarnaast willen klanten dat het softwaresysteem blijft draaien tijdens de update. Het updaten is te vergelijken met het vervangen van onderdelen in een rijdende auto. Slechts 34% van de Nederlandse productsoftwarefabrikanten is in staat een dergelijke update uit te voeren voor hun eigen product.

Zolang productsoftwarebedrijven het klant-configuratie-updateproces niet automatiseren, kunnen ze altijd maar een beperkt aantal klanten tevreden houden. Automatiseren zij de communicatie met de klant wel, dan hebben ze meer tijd om producten te verbeteren omdat minder ondersteuning nodig is bij updaten. Het is juist met een krappe arbeidsmarkt zoals in Nederland essentieel om zo efficiënt mogelijk te werken.

 



«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK