Kritische dialoog in hbo over bèta-tekort
Vijftien procent meer instroom bij de techniekopleidingen, dat was de opdracht die het landelijke platform Bèta Techniek aan alle hogescholen meegaf in het project Challenge 4. Het niveau van de opleidingen en de kwaliteit van de voorzieningen moesten omhoog, de techniekopleidingen zouden aantrekkelijker worden voor studenten, de organisatie rond curricula moest anders, de opleidingen werden samengebracht in vier nieuwe brede majors en Fontys wilde zich in het bijzonder gaan richten op kansrijke vakgebieden zoals domotica, automotive en medische technologie. Dat alles zou dan moeten leiden tot een grotere instroom, een beter rendement en uiteindelijk dus ook meer afgestudeerden.
“Fontys hoort in onze ogen bij de B-hogescholen,” zegt Knottnerus. “Vanuit kwantitatief oogpunt is dat logisch, maar ook de consistentie van de Fontysopleidingen kwam onvoldoende uit onze audit. Het platform heeft bovendien geconstateerd dat de contacten tussen Fontys en het voortgezet onderwijs voor verbetering vatbaar zijn. Ik heb voor jullie de namen van scholen uit Best en Bladel die graag meer persoonlijk contact willen, maar dat komt volgens hen niet van de grond,” zo verwoordt zij haar kriteik op Fontysonline. Houbens antwoord daarop is: “We zijn bezig geweest met het storten van de fundamenten, niet met schilderen. Nu kunnen we het mooi maken.’ Volgens Houben ligt het niet halen van de doelstelling vooral aan de tegenvallende instroom bij ICT. ‘Zij hebben ons naar beneden gehaald. Maar daar kunnen ze niets aan doen, want dat is een landelijke trend. We moeten er met zijn allen de schouders onder blijven zetten.”
Wel vindt men bij Fontys dat er al een hoop is gerealiseerd. De nieuwe majors zijn gestart, veel opleidingen hebben moderne apparatuur gekregen, er zijn nieuwe lectoren benoemd en via het Fast Lane programma lopen verkorte trajecten om de doorstroom van mbo’ers naar de hbo-opleidingen van Fontys te stimuleren. Alleen leidt dat alles vooralsnog niet tot een grotere instroom. ‘We hebben negentien procent minder techniekstudenten dan in 2002’, erkent projectleider Aarts. ‘En dat terwijl de concurrentie groeit. Fontys heeft de afgelopen vijf jaar in het domein techniek negen procent marktaandeel verloren.’ Fontys Hogeschool Engineering heeft afgelopen jaar wel groei gerealiseerd, namelijk 9,7 procent.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap