Verheffen en verbinden
Discipline met het oog op welzijn, en/of omgekeerd. Hij of zij zal niet schrikken van de dialectiek van vandaag. In Rotterdam worden we sinds 2002 voortdurend mee geconfronteerd. Bemoeizucht achter de voordeur om (verder) onheil te vermijden. Om huiselijk geweld te bestrijden … of ook te vermijden!? Om op te komen voor de belangen van het kind? Huisvestingspolitiek, van woningopzichteressen (de voorloopsters van de maatschappelijk werkers) en woonscholen tot de huidige sociale en fysieke herstructurering: de echte agogische professionals zijn vertrouwd met de bijbehorende dilemma’s. Zij weten die scherpzinnig te hanteren,” vertelde lector Ton Notten in zijn keynote lezing op de ISO-werkveldconferentie op de hogeschool Rotterdam.
‘Leren’ noemt hij daarom “de kern van functionele integratie. Het draagt bij aan de toegang tot de arbeidsmarkt, en in ruimere zin ook aan andere vormen van integratie: sociale en expressieve participatie. We kunnen daar niet anders uit afleiden dan dat de sociaal-agogische sector zijn koers moet verleggen in die richting: onderwijs oftewel: Weten.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport