Games-kracht zit in content en talent

Nieuws | de redactie
24 juni 2008 | Gouden bergen worden beloofd rondom de games-industrie. Belangrijk is nu echter vooral dat de opleidingen hun succes weten uit te bouwen, zo analyseert Nederland Kennisland. talent en motivatie is er in ons land namelijk genoeg.

De gameshype is in ieder geval anders dan de dot.com bubble: die was echt gebaseerd op lucht, in de game industrie is voldoende content aanwezig. Het licht aan het einde van de financiële tunnel is dat het steeds meer mogelijk is om (op tijd) normale salarissen, met secundaire arbeidsvoorwaarden te betalen. Zodat programmeurs die erin geslaagd zijn huis, hypotheek en kind te verwerven niet op zoek hoeven naar meer lucratief ICT werk.

Talent & niche
En dat is hard nodig, want senior talent is zeldzaam in Nederland. Van de opleidingen, met name in Utrecht, komt genoeg goed en gemotiveerd talent. Maar net als in andere sectoren van de creatieve industrie is hier ook de veel gehoorde klacht dat junioren binnen het bedrijf nog veel moeten leren.

Nederland heeft haar programmeurs vooral nodig om zich goed in haar niche te kunnen positioneren. Het development van games kan en gebeurt overal ter wereld, concentreer je op de content is daarom het devies. Nederland is sterk in het ontwikkelen van game concepten en zou deze positie kunnen versteken. Vooral als duidelijk gecommuniceerd kan worden, dat er zoiets is als een Nederlandse game.

Ook Nederlandse game ontwikkelaars laten de code, die hun concept tot leven brengt, kloppen in bijvoorbeeld Oost Europa. Dat biedt financiële voordelen: goedkopere arbeidskrachten. Maar vraagt ook veel: met name om de boel te managen en de kwaliteit te bewaken. Meer Nederlandse programmeurs zouden dus zeker helpen.

Investeringen
En geld is altijd goed, ook voor games. Geld in de vorm van fiscaal voordelige investeringen van particulieren bijvoorbeeld. Met enige jaloezie wordt gekeken naar de inmiddels opgedoekte film CV regeling. Of gewoon direct geld van de overheid, dat mag ook. Daar gelden België en Canada als voorbeelden.

En als concurrenten, want voor de internationale positie van de Nederlandse Games industrie zou het helpen als hier een stimuleringsfonds was, zo is de gedachte. Met één à anderhalve ton is een startend bedrijf geholpen om zijn eerste game te realiseren. Winst komt meetal pas bij de tweede of derde game. Maar zo lang kunnen de meeste bedrijven niet in de rode cijfers blijven. Wie by the way een briljant idee voor online business modellen weet, heeft goud in handen. Ook een mooie niche voor de Nederlandse game industrie: weten hoe geld verdiend wordt

Lees meer op: http://blog.kennisland.nl/kennisland/2008/06/20/games_hype_en_hoop/


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK