Maak hbo-student praktijkonderzoeker
Laatst was er een vraag vanuit de praktijk over kinderen die te vroeg geboren worden. Deze kinderen komen op de Neonatologische Intensive Care terecht maar door het enorme tekort aan couveuses op de IC worden de baby’s al snel overgeplaatst naar de High Care afdeling van een ander ziekenhuis. Deze transitie levert veel problemen op voor de ouders. Een aantal opeenvolgende afstudeergroepen hebben in verschillende deelonderzoeken interviews gehouden met ouders, verpleegkundigen op de IC, en met de verpleegkundigen bij de High Care afdelingen.
In de anderhalf jaar dat het project draaide, heeft het onderzoek geleid tot praktijkverandering: het bestaande protocol is aangepast en er zijn nieuwe initiatieven ontstaan om deze transitie beter te begeleiden. De eindpresentatie werd door álle studenten gedaan in de vorm van een minisymposium en er waren verpleegkundigen van verschillende instellingen en oudervertegenwoordigers aanwezig.
Iedereen was laaiend enthousiast. Binnenkort verschijnt er een wetenschappelijk artikel. Dit is een voorbeeld van een relatief eenvoudige manier om studenten van onderzoek te laten proeven, terwijl de praktijk er ook iets aan heeft. Onze ervaring is dat onderzoek doen op deze manier voor studenten ook nog eens erg leuk is.’
AnneLoes van Staa is lector Transities in Zorg aan de Hogeschool Rotterdam en vertelde dit in haar Nieuwsbrief en het branchejaarverslag van de HBO-raad. Daarnaast werkt zij als universitair docent bij het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg, onderdeel van het Erasmus MC Rotterdam. Haar eigen onderzoekspagina op ScienceGuide vindt u hier. Haar visie op de onderzoekstaak van de hogescholen leest u hier in haar artikel ‘Kennis in context’, samen met Henk Borgdorff en Johannes van der Vos.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
