Bèta-meisjes krijgen soft studieadvies
Om meer studenten voor de betatechnische vakken te werven, startte de overheid in de jaren tachtig diverse campagnes. Deze waren met name gericht op meisjes. Een actief beleid voor studiekeuzes en de juiste begeleiding van leerlingen werd daarom ingevoerd op scholen. Knoop stelt in haar proefschrift de vraag of die aanpak succes heeft gehad.
Zij deed voor haar promotie onderzoek onder studenten van de TU/e, waarvoor zij een studiekeuzeprogramma ontwikkelde op het internet, de digitale sTUdiekeuzecoach. Met de uitkomst van de onderzoeksgegevens wilde zij nagaan waardoor leerlingen zich laten leiden in het vormen van hun studiekeuze. En met name voor de richting van het technische vervolgonderwijs. Knoop onderzocht de resultaten van 365 eerstejaars studenten aan de hand van twee digitale vragenlijsten en aanvullend kwalitatief onderzoek.
Opmerkelijk in het onderzoek is dat meisjes met beta interesse vaker dan jongens advies kregen voor een ‘brede ingenieursopleiding’, zoals Bouwkunde en Biomedische Technologie. Deze adviezen zijn mede gebaseerd op de interesses die de leerlingen zelf naar voren brachten. Jongens met een Natuur en Techniek profiel werd juist een ‘klassieke ingenieursopleiding’ geadviseerd, zoals Technische Natuurkunde, Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde.
Knoop toont ook aan dat leerlingen met adviezen voor hbo- onderwijs in technische vakken vaker afweken van de verstrekte adviezen en kozen voor andere vakken, dan leerlingen die naar het wetenschappelijk onderwijs gingen. Studiekeuzeadvies leidt volgens Knoop niet significant tot minder uitval in het eerste jaar van de nieuwe opleiding. Wel relatief veel uitvallers waren er in de categorie leerlingen die een studiekeuze maakte welke niet overkwam met het niveau- en opleidingsadvies.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap