Afkomst leerling geen invloed op cijfers
Uit het promotieonderzoek blijkt dat de cijfers dieleraren gaven niet werden beïnvloed door de verondersteldeetniciteit van de leerling. Wel hadden leraren volgens Van Ewijklagere verwachtingen van allochtonen dan van autochtonen. Ook warenhun algemene attitudes tegenover allochtonen ongunstiger dan voorandere groepen. Dit kan hun gedrag tegenover allochtone leerlingenbeïnvloeden, wat mogelijk op een indirecte manier totonderprestatie bij deze leerlingen kan leiden.
Van Ewijk richtte zich ook op meta-analyses en keek ondermeer naar het effect van de gemiddelde sociaal-economische statusvan klas- en schoolgenoten op schoolprestaties. Ditzelfde deed hijvoor het percentage etnische minderheidsleerlingen. In beidegevallen bleek dat de resultaten van de eerdere onderzoeken sterkafhingen van hun onderzoeksmethode.
Het lijkt erop dat een hogere gemiddelde sociaal-economischestatus van medeleerlingen schoolprestaties kan verbeteren. Hetaandeel immigranten onder medeleerlingen lijkt geen groot effect opprestaties te hebben, zeker niet op de prestaties vanautochtonen.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen