Plakkies in de finale
Nieuws |
de redactie
25 november 2009 | 'Plakkies' maken kans op Excellence Award voor marketing. De hippe slippers uit Afrika van de Delftse studenten Arnoud Rozendaal en Michel Boerrigter waren al een enorm verkoopsucces. "De kracht van Plakkies zit in de authenticiteit: de teksten op de doos zijn Afrikaans, de reclames draaien om fabrieksmedewerker Terence, de posters zijn in Afrikaanse stijl."
Deze zomer waren de 26 duizend paar binnen een mum van tijduitverkocht. De Delftenaren zetten het merk op samen metde goededoelenorganisatie Kidsrights, met de ambitie om duurzamewerkgelegenheid te creëren in een sloppenwijk in Durban. Plakkiesstrijdt nu in de categorie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemenom de Marketing Excellence Award.
Terence, maar geen budget
Die finaleplaats heeft Arnoud, student Luchtvaart- enRuimtevaarttechniek, blij verrast: “De kracht van Plakkies zit vooreen groot deel in de authenticiteit. Het is een slipper uitZuid-Afrika, de teksten op de doos zijn Afrikaans, de reclamesdraaien om fabrieksmedewerker Terence, de posters zijn inAfrikaanse stijl. Het plaatje klopt. We zijn daarbij enorm geholpendoor een groep professionele partijen die ons belangeloos hebbenondersteund. Een marketingbudget hadden we nauwelijks. Ik vind hetgeweldig dat dit erkenning krijgt.”
Ware ingenieurs
Cees de Bont, decaan van de faculteit Industrieel Ontwerpen waarMichel Boerrigter studeert, is veel minder verbaasd. “De wareDelftse ingenieur herken je door zijn ambitie concrete problemenbij de kop te pakken en doortastend op te lossen. Een opleidingzoals IO leert studenten hoe je een goed product ontwerpt, maar ookhoe je het produceert en hoe je zo’n product goed in de markt kuntzetten. Ik vind het prachtig dat Arnoud en Michel deze nominatiehebben gekregen, maar verrast heeft het me niet.”
Cees de Bont, decaan van de faculteit Industrieel Ontwerpen waarMichel Boerrigter studeert, is veel minder verbaasd. “De wareDelftse ingenieur herken je door zijn ambitie concrete problemenbij de kop te pakken en doortastend op te lossen. Een opleidingzoals IO leert studenten hoe je een goed product ontwerpt, maar ookhoe je het produceert en hoe je zo’n product goed in de markt kuntzetten. Ik vind het prachtig dat Arnoud en Michel deze nominatiehebben gekregen, maar verrast heeft het me niet.”
Zijn faculteit is nauw betrokken geweest bij hetontstaan van de Plakkies. De slipper is het resultaat van eenontwerpopdracht binnen de studie. Momenteel onderzoeken vijfIO-studenten in Zuid-Afrika welke andere producten dePlakkiesfabriek kan maken.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap