Taalverwerving in het basisonderwijs
“Het lectoraat Taalverwerving en Taalontwikkeling heeft alsvoornaamste missie bij te dragen aan de verbetering van devoorwaarden voor taalverwerving en taalontwikkeling op scholen voorbasisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaarberoepsonderwijs. Het betreft hierbij zowel het explicieteonderwijs in de Nederlandse taal en vreemde talen als devoorwaarden voor taalontwikkeling die zich voordoen bij anderevakken. Bovendien is de aansluiting aan de schoolse op debuitenschoolse omstandigheden voor taalverwerving en -ontwikkelingeen belangrijk aandachtspunt. Als belangrijkste middelen om dezemissie te bereiken, ziet het lectoraat de volgende:
• Uitvoeren van praktijkgericht onderzoek gericht op hetvergroten van kennis over werkzame factoren voor taalverwerving en-ontwikkeling van leerlingen
• Professionalisering van aankomende docenten (studenten van dehogeschool) en lerarenopleiders door middel van overdracht vanwetenschappelijke kennis over de belangrijkste factoren voortaalverwerving en -ontwikkeling in de schoolse contexten.
• Bijdragen aan curriculumontwikkeling op het gebied van devakdidactiek voor taalonderwijs, waarbij de hedendaagsewetenschappelijke inzichten richtinggevend zijn.
• Professionalisering van studenten en lerarenopleiders vanHogeschool Rotterdam op het gebied van het verrichten vanzelfstandig onderzoek naar hun eigen onderwijspraktijk.
• Bijdragen aan het Rotterdamse en nationale onderwijsbeleidgericht op verbetering van de voorwaarden voor taalverwerving en-ontwikkeling.”
De openbare les van Amos van Gelderen en Erik van Schooten is
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport