Winkeliers twitteren te weinig

Nieuws | de redactie
9 september 2011 | In de detailhandel wordt nog beperkt gebruik gemaakt van social media als Hyves en Twitter. Van alle winkels en webwinkels maakte begin 2011 44% gebruik van social media. Ook de consument is nog sceptisch, zo blijkt uit HvA-onderzoek.

In het onderzoek van het Centre for Applied Research onEconomics & Management (CAREM) van de HvA zijn 5.600 winkels enwebwinkels en 800 consumenten ondervraagd. Met name in branches alswoninginrichting, juweliers en optiek en bouwmaterialen is hetgebruik van social media nog laag. Winkels met een eigen webshopzijn ook vaker actief op Hyves of Twitter.

In tegenstelling tot kleinere winkels, zijn grote bedrijven vaakwel op social media te vinden, wat wel opvalt is het geringe effectvan deze online activiteiten. Begin 2011 had een kleine 65% van de(web)winkels minder dan 100 volgers per social media account. Ditbetekent dat een ruime meerderheid van de (web)winkels begin 2011minder volgers had dan een gemiddeld Hyves-, Facebook-, LinkedIn ofTwitter-account.

Consumenten geven dan ook vaak aan niet gediend te zijn vanbenadering via social media. Een meerderheid van de ondervraagdeNederlanders die actief zijn op social media wil liever viatelefoon, e-mail of post met bedrijven communiceren dan via socialmedia-sites; meer dan de helft ervaart dit zelfs als ‘onprettig’.Ook waren social media gebruikers in 2010 geen duidelijkevoorstanders van de inzet van social media door bedrijven voor hetrealiseren van bepaalde bedrijfsdoelstellingen, zoals hetonderhouden van contacten met klanten en imagoverbetering.

Het volledige rapport ‘Social Media in de Detailhandel’ is hier te lezen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK