De nieuwe rol van de kunstenaar
Het lectoraat van Coumans gaat deel uitmaken van hetKenniscentrum Kunst en Samenleving dat met Rieneke
Veranderende beroepspraktijk
Anke Coumans gaat in haar lectoraat specifiek aandacht bestedenaan deze veranderende context. Het lectoraat ‘Image in Context’doet praktijkgericht onderzoek naar de verschillende rollen vankunstenaars en vormgevers in de continu veranderendeberoepspraktijk. Centraal staat de vraag wat de bijdrage vankunstenaars en vormgevers is, welke kwaliteiten bij deverschillende rollen passen en op welke wijze kunstvakopleidingenhun studenten het beste kunnen toerusten om die rollen tevervullen.
Het lectoraat ‘Image in Context’ levert een bijdrage aan deversterking van de kwaliteit van culturele en maatschappelijkeprocessen en producten door de inzet van beeldende kunstenaars envormgevers. Zij doen dat vanuit hun creërend vermogen, het vermogentot kritische reflectie en kennis en vaardigheden op het gebied vanverbeelding en visueel ontwerp.
Onderzoek naar veranderingsprocessen
Het lectoraat ‘Image in Context’ levert een bijdrage aan deversterking van de kwaliteit van culturele en maatschappelijkeprocessen en producten door de inzet van beeldende kunstenaars envormgevers. Ze doet dat door deelname aan en toegepast onderzoeknaar veranderingsprocessen, waarin kunstenaars en vormgevers eenrol spelen. Onderwerp van onderzoek is wat die rol precies is enwelke kwaliteiten daarin precies van doorslaggevend belang zijn
Anke Coumans komt over van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht(HKU) waar ze sinds 1992 diverse functies vervult. Als onderzoekerwas ze lid van de kenniskring lectoraat Artistieke ontwerpprocessenen daarnaast was ze projectleider, beleidsmedewerker onderzoek endocent. Op 1 mei aanstaande gaat Coumans definitief aan deslag.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport