Animatie vrolijkt methodologie op
“Het is een bottom-up approach, met behulp van beperkte subsidies kunnen medewerkers van de Universiteit Maastricht vernieuwende onderwijsideeën uitwerken”, vertelt Bas Verhage. Op het ‘Leading in learning’-seminar presenteerde hij samen met enkele andere docenten de nieuwste innovaties op het gebied van leren.
Onderzoeksmethodologie lastig vak
Verhage: “Mijn vakgebied is de epidemiologie, de wetenschap die bestudeert hoe vaak ziektes in populaties voorkomen. In ons vak is de onderzoeksmethodologie erg belangrijk, maar dat blijkt voor veel studenten een lastig vak te zijn, juist omdat je daarmee niet elke dag geconfronteerd wordt. Ik herken dat wel, juist die methodologische vakken blijven soms minder goed hangen.”
Daarom bedacht Bas Verhage een manier om het vak onderzoeksmethodologie op een toegankelijke manier te herhalen: via een animatie. “Ik dacht, je kunt wel weer opnieuw een college volgen, maar je kunt ook de kennis die je eerder al opgedaan hebt, op een interessante manier weer naar boven halen. In mij filmpje zie je het heel concreet voor je: een populatie van mensen en de kwantificering van risico’s op ziekte.”
“Het wordt een hele serie animaties”, vertelt Verhage. “Ik maakte al eerder animaties en het is ontzettend leuk om die nu met mijn werk te kunnen combineren. Er zullen hier niet veel collega’s zijn die ook animaties maken.”
Integreren in het probleemgestuurd onderwijs
De bijdragen van de andere sprekers vond Verhage ook inspirerend. “De bijdrage van Femke Buiter ging erover hoe je buitenlandse studenten beter bij het probleem gestuurd onderwijs kunt betrekken. Het PGO vergt toch enige oefening en je merkt dat masterstudenten die van een andere universiteit af komen, zich hier soms een beetje verloren kunnen voelen. De website van Femke Buiter is erop gericht om die buitenlandse studenten wegwijs te maken in de werking van onze onderwijsgroepen.”
Daarnaast sprak ook de bijdrage van Herco Fonteijn tot de verbeelding, hij bedacht de ‘tutorloze onderwijsgroep’. Maakt hij daarmee zijn eigen werk als docent niet overbodig? “Dat is altijd een beetje pijnlijk”, erkent Fonteijn. “Maar de rol van de docent verschuift gewoon meer naar een heel goede voorbereiding. Het blijkt echter dat de studenten zelf de tutorloze onderwijsgroep wel degelijk waarderen. Op die manier worden ze gestimuleerd meer verantwoordelijkheid te nemen voor het groepsproces.”
Meer informatie over de Maastrichtse ‘Leading in learning’ experimenten vindt u hier.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap