Wereldwijd leraarschap, Vlaams vuur

Nieuws | de redactie
20 maart 2013 | De toonaangevende onderwijsnaties waren bij ons. ScienceGuide sprak hun topmensen en verzamelde inspiratie voor optimaal leraarschap uit Canada, Estland, Nieuw-Zeeland en bij de vurige Vlaamse minister Pascal Smets. “Maak onderwijs een lerende organisatie.”

Canada heeft een tamelijk uniek probleem. Te veel goede docenten. Hoe doen ze dat? Hoe lossen ze dit op? “Not every Canadian teacher can find a job at home and therefore many Canadian teachers choose to teach in other countries like the US and the UK. They are much desired for their excellent quality. You have Cuban doctors and Canadian teachers.”

Estland is meer en meer het kleine, slimme broertje van Finland aan het worden. Zo pakt men daar ICT zeer creatief op voor onderwijsvernieuwing. “This is how children play. People like making new things, changing the environment. Classical math education is not about that, it is not active, but reflective.”

Nieuw Zeeland sprong tijdens de Summit on the Teaching Profession in Amsterdam nogal in het oog. Jet Bussemaker wil er nu zelf heen om nog meer inspiratie op te doen. Wat is hun geheim? “Value your teachers, trust your teachers and let them do the work.”

Vlaanderen worstelt met de noodzaak van dynamiek en sociale mobiliteit door het onderwijs en het leraarsvak. Minister Pascal Smet pookt het vuur op. “We willen dit op een lerende manier inzetten, evaluaties moeten niet gebruikt worden voor een systeem van rankings. Het onderwijs is een kennisorganisatie bij uitstek, maar het gedraagt zich niet als zodanig. Goede voorbeelden worden niet gecapteerd en met andere scholen gedeeld. Ondersteuning van professionals is daarom nodig.” 

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK