Handvatten voor praktijkonderzoek
De ‘Leergang Bouwstenen voor succesvol praktijkgericht onderzoek’ is ontwikkeld door Hogeschool Rotterdam, Hanzehogeschool, Windesheim en Saxion. Het programma is gericht op docent onderzoekers en traint hen in nieuwe competenties die het praktijkgericht onderzoek van hen vraagt.
Succes van onderop
De uitreiking van de eerste certificaten vond plaats in het Energy Transition Centre (EnTranCe) van de Hanzehogeschool. CvB-lid Rob Verhofstad benadrukte daar het belang van praktijkgericht onderzoek voor het HBO. Hij was blij dat de eerste jaargang van het initiatief zo geslaagd was. Afgelopen jaar haakte ook het Nationale Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA aan bij de leergang.
Directeur Richard Slotman van het regieorgaan was bij de uitreiking aanwezig. Hij vond het mooi om te zien dat vijf hogescholen bottom up het initiatief hebben genomen voor het ontwikkelen van een leergang met een inhoud die direct voortkomt uit de dagelijkse praktijk.
De leergang komt geheel tegemoet aan twee belangrijke criteria die ook door SIA erg belangrijk gevonden worden, te weten vraagsturing en netwerkvorming. Slotman benadrukte dat praktijkgericht onderzoek steeds belangrijker wordt. Het wordt steeds duidelijker dat diverse maatschappelijke vraagstukken en problemen direct vanuit de praktijk, erg gebaat zijn bij de praktijkgerichtheid van het HBO onderzoek.
Nieuwe jaargang al gepland
Bedrijven, MKB en Instellingen weten het HBO steeds meer te vinden en Raak SIA maakt jaarlijks 27 miljoen vrij om in diverse RAAK-programma’s dit proces te ondersteunen. Het gaat om innovatie en valorisatie gericht op impact voor de praktijk en de daar werkende professionals.
Het succes van de leergang heeft de vijf hogescholen doen besluiten ook volgend jaar verder te gaan met een nieuwe. Dit keer wordt gestart met een groep van 20 deelnemers waarbij 5 deelnemers worden toegelaten van andere Hogescholen. Het komend jaar wordt een besluit genomen de leergang verder op te schalen.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap