Arnhem opent centraal loket voor aspirant leraren

Volgens het kabinet moet de aanpak van het lerarentekort op regionaal niveau gecoördineerd worden en sinds vorig jaar is er dan ook de Regionale aanpak personeelstekort onderwijs. Lerarenopleidingen en schoolbesturen kunnen daarin een gezamenlijke aanvraag doen om projecten te starten die het tekort aan leraren moeten terugdringen.
In de regio Arnhem-Renkum vonden de pabo van de HAN en de schoolbesturen van Flores, Delta Scholengroep en de Onderwijsspecialisten elkaar. Sinds kort werken ze samen om het lokale lerarentekort in het primair en voortgezet speciaal onderwijs (nu 64 fte oplopend naar 260 fte in 2028) het hoofd te bieden middels de gezamenlijke campagne Word meer dan leraar in Arnhem.
Gezamenlijk portal
Joris Kemperman is projectleider van de campagne en hij legt uit dat de aanpak er vooral op is gericht meer samen te werken. “Het is een werkgroep geweest van alle partners die samen hebben uitgedacht hoe je iets aan het lerarentekort kunt doen.” De partijen zagen het meest in een brede aanpak waar de nadruk niet alleen ligt op het leraar zijn, maar juist op de verschillende rollen die de leraar heeft.
De wervingscampagne gaat dan ook uit van een aantal rolmodellen die gefilmd zijn tijdens hun werk. “Speciaal voor de situatie rond corona hebben we een extra video geschoten waar de anderhalve meter creatief wordt aangehouden. Voor de gelegenheid heeft zelfs burgemeester Ahmed Marcouch meegedaan.”
Binnen de werving wordt de nadruk dit keer niet op één aspect gelegd. Zowel instroom als her- en zijinstroom staan nadrukkelijk naast elkaar in een portal. “Er is een grote stille reserve, ook in de regio Arnhem-Renkum van mensen die al een bevoegdheid hebben. Die hebben weliswaar een ander traject nodig, maar de gedachte is natuurlijk hetzelfde: ik wil voor de klas staan.”
Effecten coronacrisis?
De campagne heeft zelfs al zijn eerste vruchten afgeworpen. “We hebben in een paar weken al zo’n vijftig serieuze aanmeldingen gehad. Daar zitten hele concrete vragen tussen van mensen die aan de slag willen en bij ons te raden gaan waar ze het best kunnen beginnen.” Dat kan een kopje koffie bij een schoolbestuur zijn, of een (virtuele) open avond bij de pabo.
Of de coronacrisis effect heeft op de aanmeldingen, kan Kemperman niet zeggen. “Daar hebben we nog te weinig zicht op nu. Wel merken we dat voor sommige mensen bijvoorbeeld het thuisonderwijs zo goed bevallen is dat het smaakt naar meer.” Ook heeft hij het gevoel dat het lerarenberoep door de crisis een imagoboost heeft gehad. “Het is tot vitaal beroep verklaard en dat heeft toch impact.”
Meest Gelezen
